Black Forest este de mult timp unul dintre cele mai comercializate modele de la Focus din gama mid-level, iar noul model a fost schimbat radical în urmă cu aproximativ doi ani, venind cu un cadru mai ușor, mai rigid și care, între noi fie vorba, arată mai bine. Mai mult decât atât, această bicicletă joacă în segmentul de preț de 1.000 de euro, unul dintre cele mai competitive de pe piață. L-am luat la mai multe ture, în principal pe trasee tehnice, cu urcări lungi și coborâri dificile, reușind să-l scoatem de mai multe ori din zona de confort. Cum s-a comportat, poți citi în acest test.

Cadru/Pe traseu

Trebuie menționat că Black Forest vine în două versiuni de cadru: Lite, cu cabluri trase prin interior și o formă diferită, dar mai scumpă și cea de față, mai ieftină, fără headtube conic și fără cabluri trase prin interior, însă cu o greutate acceptabilă de 2.12 kg, o versiune care m-a impresionat prin simplitate și eficiență. Cei de la Focus au considerat că un headtube conic nu este neapărat necesar în segmentul sport, însă în urma măsurătorilor de laborator, am constatat că rigiditatea cadrul este foarte bună dată fiind construcția: 114 Nm/grad, o valoare peste medie. Trebuie ținut cont că această specificație este obținută în condițiile în care prinderea roții de spate se face cu cheiță clasică, QR9. Cu toate acestea, nu este prea greu să-ți dai seama de unde provine rigiditatea: jouncțiunea top și down-tube-ului este solidă, la fel și cea dintre seat și top-tube, asemenea urechilor, care deși nu au o construcție masivă, sunt rezistente și controbuie la o rigiditate sporită a cadrului. Astfel, această bicicletă se adresează și persoanelor cu greutate care se pot bucura de aceleași performanțe ale cadrului, chiar dacă vor cântări peste 95 de kg.

Chainstay-ul are o lungime ușor atipică, fiind cu 2mm mai lung decât media din clasă și măsurând astfel 447 de mm. Măsura aceasta are menirea de a oferi mai multă stabilitate, însă împreună cu pipa cu o lungime de 85 de mm, aceasta reușește să-și păstreze carcaterul sportiv pe toată durata testului. Atât la vale cât și la deal, bicicleta este echilibrată, fără a excela la vreunul din capitole. O geometrie relativ modernă, care reușește să împace în mod fericit și pe cel căruia îi plac coborârile dar și pe cel care urcă cu plăcere. Ghidonul are o lățime de 710mm, peste media clasei din care face parte. Luând în calcul greutatea de 13.34 kg, pot spune că este un hardtail mai mult decât decent, această valoare venind în completarea celor afirmate mai sus.

Finisajele sunt foarte bune așa cum era de așteptat, toate cablurile sunt trase prin exterior, deci, dacă vei vrea vreodată să schimbi o cămașă de schimbător sau o conductă de frână, vei putea face operațiune singur, acasă și ai la dispoziție o singură prindere de bidon. Combinația de roșu cu negru pentru cadru este una fericită pentru cadru, însă există o versiune cu albastru deschis care personal îmi place mai mult.

Pe scurt, bicicleta are un temperament sportiv și mi-a plăcut pe traseu, cu mențiunea că un headtube conic sau cabluri trase prin interior, nu reduc din performanțele acesteia, deși de dragul tehnologiei, poate că ar fi fost bine să fie prezente pe noul Black Forest LTD. Probabil că cei de la Focus au vrut să dovedească faptul că se mai poate construi o bicicletă sportivă și fără a complica prea mult treburile.

Echipare

În ceea ce privește echiparea, nu-s multe de comentat, însă le voi aborda pe rând. Furca Rock Shox 30 Gold oferă performanțe bune pe traseu, reușind să înghită denivelările și mai puțin pronunțate, păstrându-se în zona de confort. 100 de mm sunt suficienți pentru trasee montane nu foarte dificile.

Transmisia 2×10 provine integral de la Shimano, reprezentând un mix de componente Deore și XT, cu un raport bun pentru viteză pe plat și unul acceptabil pentru urcările abrupte (0.66 pe foaia mică și pinionul mare). Pentru cele mai abrupte dintre urcări ar fi fost de preferat un pinion mai mare, însă îl poți adăuga oricând cu o versiune aftermarket.

Roțile sunt solide, însă anvelopele sunt concepute mai degrabă pentru drumuri forestiere decât pentru trasee de munte adevărate. Continental Race King oferă o viteză mare de rulare, însă dacă ieși mai des la munte, poate iei în considerare un upgrade.

De asemenea, tot la rubrica de comentarii negative se încarează și frânele, Tektro M285, care-s hidraulice pe disc, însă care nu oferă performanțele scontate: se încing pe coborâri lungi, iar fading-ul apare rapid. Un set de frâne dintr-o gamă superioară, spre exemplu Shimano Deore sau SLX, ar schimba mult povestea.

Poziția s-a dovedit a fi confortabilă, iar șaua și manșoanele acceptabile pe distanțe lungi.

Concluzie

Focus Black Forest lasă loc de ceva comentarii prin prisma tehnologiei și a unor componente, dar în principiu este o bicicletă solidă și echilibrată, adică exact ceea ce doream să văd. Genele sportive o fac ideală pentru munte, atât pe urcări cât și pe coborâri, cu mențiunea că unele piese ar merita un upgrade. Design-ul este clasic și purist, iar Focus demonstrează că poți construi o bicicletă capabilă fără să te folosești neapărat de ultimele tehnologii în domeniu. Ideală pentru plimbări montane sau chiar pentru competiții.

Date relevante

Greutate totală: 13.3 kg
Greutate cadru: 2.120 grame
Greutate roți*: 5.180 grame
Greutate furcă: 1.861 grame
Lățime ghidon: 710 mm
Lungime pipă: 85 mm
Greutate angrenaj (cu Bottom Bracket): 920 grame
Rigiditate headtube: 114 Nm/grad
STW**: 53.7

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 7/10
La vale: 7/10

Galerie foto

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ