Ultima dată când am pedalat pe un Ghost am rămas atât de impresionat de geometrie și manevrabilitate, încât l-am cumpărat imediat după test. Era vorba despre modelul Lector, din carbon, cu un aspect demențial care încă mai este și astăzi atractiv. Dar din când în când trebuie să mai revenim cu picioarele pe pământ, iar de data aceasta ni s-a furnizat un Kato 5.9, o bicicletă care se încadrează undeva între recreațional și sport, dotată cu un cadru din aluminiu și cu o echipare entry- spre mid-level. Și chiar dacă este vorba despre o bicicletă din această categorie, personal mi s-a părut atractivă grafica – nu doar pentru că este un mix dintre alb și negru, dar vine cu câteva elemente de print atractive. În fine, să vedem care-i treaba cu noul Kato 5.9 versiunea 2018.

Pe scurt

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă cu o cursă de 100 mm
  • preț de achiziție: 4.199 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee recreaționale sau ture montane mai lungi

Cadru/Pe traseu

Cu o greutate de 1.85 kg, cadrul lui Kato se plasează undeva peste media din segment, fiind bine finisat și lucrat atent la detalii. De la suduri până la urechile cu logo-ul Ghost inscripționat CNC, acesta mi-a lăsat o impresie bună. În ceea ce privește geometria, cei de la Ghost au ales formula sigură, adică cea clasică: headtube amplasat la 70 de grade, seat tube la 73 de grade și un chainstay de 445mm. Nu este o geometrie de racing însă este una care vrea să combine câte ceva din mai multe segmente, rezultatul fiind o manevrabilitate destul de agilă cu o stabilitate mare, în special pe urcări (slabe șanse să ți se ridice roata de față de la sol pe o urcare cu o înclinație mare). Altfel, se simte destul de fâșneață, fapt datorat și pipei scurte, de 70 de cm și ghidonului mai lat, de 730mm. La deal însă vei resimți cele 14.1 kg ale bicicletei, cel puțin pe distanțe mai lungi.

Rigiditatea măsurată a cadrului, de 92.4 Nm/grad, este peste medie, iar asta înseamnă că își va păstra caracteristicile și eficiența chiar dacă persoana care pedalează este mai grea.

Sunt disponibile două prinderi de bidon, prinderi pentru portbagaj (pentru cine ar vrea să instaleze așa ceva pe bicicletă), iar cablurile sunt trase prin exterior – ceea ce înseamnă că demontarea, măsurarea, cântărirea și montarea la loc a bicicletei mi-a răpit doar o oră. Prinderea pentru conducta de frână și pentru cămașa schimbătorului de pinioane si face cu ajutorul unor cleme cu șurub inteligent poziționate, care elimină riscul ca acestea să se descprindă din loc (ca în cazul clemelor din plastic care doar se agață de cadru).

Echipare

Furca Rock Shox XC30 s-a dovedit a fi confortabilă pentru mine. Utilizează un sistem cu arc ceea ce nu lasă prea multe reglaje la dispoziție, iar uneori poate fi depășită pe denivelări dese și repetate partea din față devenind ușor neliniștită, însă trebuie să ții cont și de faptul că noi mereu ducem bicicletele mult în afara zonei lor de confort. Un lock-out cu comandă pe ghidon este de asemenea prezent și poate fi folosit atunci când rulezi pe asfalt.

La nivel de sistem de transmisie am reîntâlnit bătrânul Shimano XT pentru 9 pinioane, care funcționează ireproșabil și incredibil de silențios. Transmisia este completată de un schimbător de foi Acera și de manete din aceeași gamă, alături de un angrenaj Shimano M4000 cu prindere Octalink. Transmisia 3×9 este suficientă pentru trasee recreaționale dar și pentru ture mai lungi.

Frânele sunt entry-level, modelul M315 de la Shimano, care nu excelează prin performanțe, mai ales că discul montat pe roata de față este de 160mm. Pentru mine, la cele 68 de kg, a fost suficientă puterea de frânare, însă pentru o persoană mai grea cu siguranță discul de 160mm este subdimensionat. Mai mult decât atât, nici ergonomia manetelor nu este grozavă.

Anvelopele Continental X-King în versiunea Pure Grip au o lățime de 2.2 inch, oferă atât confort cât și viteză de rulare sau aderență. Mai puțin confortabile au fost manșoanele, însă șaua este decentă dacă utilizezi pantaloni cu bazon, ceea ce este de la sine înțeles oricum.

Video

Concluzie

Este greu de construit o bicicletă care să exceleze în acest segment, însă Ghost a reușit să îmbine mai multe calități în noul Kato: manevrabilitate, confort și o doză de distracție disponibilă la fiecare ieșire. Frânele nu sunt grozave, iar prețul se încadrează în segmentul premium, așadar va trebui să fii dispus să-l plătești dacă vrei să ieși din peisaj. Poate fi un companion bun pentru concursurile de pădure sau pentru ieșirile lejere de weekend la munte.

Date relevante

Greutate totală: 14.10 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.852 grame
Greutate roți*: 5.240 grame
Greutate furcă: 2.465 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 880 grame (+BB 310 grame)
Rigiditate cadru: 92.4 Nm/grad
STW**: 49.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 6/10
La vale: 7/10

Galerie foto

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
70 %
Laborator
85 %
Greutate
55 %
Echipare
50 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentVeliko Tarnovo – Garga trail
Articolul următorMondraker Foxy vine în 2019 și cu roți de 29
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ