Kato reprezintă atât gama pentru cei care adoră traseele recreaționale de pădure sau de munte, cât și cea pentru entuziaștii care petrec câteva weekend-uri la munte în fiecare an. Iar diferențele între modelele din gamă sunt foarte mari, începând cu versiunea entry-level oferită pentru doar 2.400 de lei (Kato 2.9) și până la modelul mai bine echipat, oferit pentru 4.900 de lei (Kato 7.9, adică cel de față). Toate modelele folosesc același cadru, însă echiparea difertă foarte mult, un upgrade de componente care practic crește atât confortul cât și performanțele. Pe scurt, cu cât plătești mai mult, cu atât vei avea un Kato mai zdravăn, însă ține cont că acest model nu este vreun Lector și nici nu are o legătură cu acesta, geometria fiind diferită. Haideți să vedem împreună ce are de oferit versiunea de față și pentru ce trasee este indicată.

Pe scurt:

  • hardtail cu cadru din aluminiu
  • furcă pe aer cu o cursă de 100 mm și brațe de 30mm plus blocaj pe ghidon
  • preț de achiziție: 4.889 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee recraționale, poteci de pădure și trasee de dificultate medie
  • poziție: ușor aplecată pe față, ușor sportivă
  • geometrie: echilibrată atât pe urcări cât și pe coborâri

Cadru/Pe traseu

Cu un cadru din aluminiu care cântărește destul de puțin, 1.8 kg, Kato este frumos finisat atât la nivel de calitate al sudurilor, finisajelor cât și la nivelul aspectului. Chiar dacă design-ul este simplu și curat, acesta are câteva elemente și detalii care ne sugerează că cineva a dat atenția cuvenită imaginii în briefing. Din punct de vedere al geometriei, acesta mizează mai degrabă pe specificații clasice decât pe unele foarte moderne. Asta se traduce printr-un headtube amplasat la 70 de grade, un seattube – la 73 de grade și un chainstay de 445mm. Reach-ul este de 402mm. Nu este nicidecum o geometrie agresivă ci mai degrabă una echilibrată, orientată către trasee de dificultate medie, susținută desigur și de echipare. Căci până la urmă degeaba încerci să te bucuri de o geometrie agresivă pentru coborâri, dacă componentele instalate pe bicicletă sunt entry-level.

În nota acestor specificații, și controlul bicicletei în off-road este unul bunicel atâta timp cât nu sari calul abordând trasee mai complicate. Direcția este fâșneață, dat fiind unghiul headtube-ului, însă în această formulă nu te va susține foarte mult pe coborârile foarte abrupte, însă ghidonul are o lățime de 720mm care contribuie la un control sporit. Pe de altă parte, poziția pe urcări este foarte bună luând în calcul unghiul seat tube-ului și lungimea pipei de 70mm, care chiar dacă poate părea ceva mai scurtă, asigură o poziție prin care poți să pui suficientă presiune pe roata de față astfel încât aceasta să nu se ridice atunci când pedalezi în forță pe secțiunile foarte înclinate. Altfel, să ridici de ghidon ca să sari peste obstacole, nu este deloc greu.

La nivel de tehnologie, cei de la Ghost oferă doar un headtube conic, în rest, cablurile sunt trase prin exterior, iar prinderea roții spate se face cu un quick release clasic de 9mm. Poate că pentru acest buget ai aștepta mai mult de la cadru, însă cei de la Ghost au preferat să compenseze cu echiparea. În acest cost, poți găsi biciclete de la producători de renume, dotate inclusiv cu transmisii 1×12, însă fără prea mari diferențe în ceea ce privește restul echipării. Iar asta înseamnă că la final, decizia se va lua în funcție de necesitățile tale. Cu siguranță un entuziast care dă primele pedale pe munte, va prefera o transmisie 2×11 care oferă mai multe rapoarte decât una în format 1×12. Alții oferă doar o transmisie 2×10 în acest segment de preț, dar un cadru cu cabluri trase prin interior.

Echipare

Cum spuneam și mai devreme, transmisia este de fapt unul din punctele forte ale bicicletei. Combinația dintre componentele de top Shimano XT și cele din gama mid-level SLX, s-a dovedit a fi cea câștigătoare pentru modelul de față căci oferă numeroase variante de rapoarte care pot fi utilizate de către oricine, de la începători până la cei avansați. Ai la dispoziție 2 foi și 11 pinioane, acționate în principal de componentele Shimano SLX, cu excepția schimbătorului de pinioane, care provine din gama de top Shimano XT și care beneficiază de sistemul Shadow Plus, cu ajutorul căruia poți bloca patina, iar astfel te poți da la vale o transmisie mai stabilă și mult mai puțin zgomotoasă. Nu cred că mai are sens să precizez că ambele schimbătoare funcționează imepcabil.

Frânele provin din gama entry-level Shimano MT-200 și pot fi regăsite cam pe orice bicicletă oferită pentru un buget mic și mediu. Își fac treaba onorabil, însă cu mici mențiuni legate de modulație care nu este chiar grozavă. Fat fiind faptul că discul de față are un diametru de 180mm, chiar și cei cu greutate vor putea opri bicicleta în siguranță. Atenție însă, coborârile lungi și tehnice nu sunt specialitatea acestor frâne.

Roțile care echipează Kato au jante din aluminiu duble, capsate și butuci Shimano entry-level, alături de un set de anvelope Continantal X-King în format 29 x 2.2. Anvelope bune de uscat, cu aderență moderată în viraje, cu viteză de rulare bună, dar cu prestații slabe pe teren umed.

Nu în ultimul rând, furca Rock Shox 30 Silver (100mm cursă) oferă un confort decent, fiind echipată cu cartuș de aer cu presiune reglabilă în funcție de greutatea ta. În limita unui traseu de dificultate medie, furca prestează mulțumitor. Pentru cei pasionați de pedalatul pe asfalt, există chiar și o comandă pe ghidon cu ajutorul căreia poți bloca cursa furcii.

La elementele de confort, șaua Selle Italia s-a prezentat foarte bine, pe când manșoanele cu lock-on (montaj și demontaj foarte facil) sunt foarte subțiri și implicit, nu prea confortabile.

Video

Concluzie/cui se adresează 

Fără dubii, Kato poate fi un companion bun pe drumuri forestiere de la șes cât și pe cele de munte. Poate că potecile cu pietre și rădăcini nu sunt specialitatea lui, însă pentru maratoanele cu un grad tehnic de dificultate mai scăzut, va face față cu brio și te va purta pe traseu în confort, atât cât poate să ofere un hardtail. Transmisia îți va pune pe tavă toate rapoartele de care vei avea vreodată nevoie, dovedind încă o dată, dacă mai era necesar, că 2×11 încă este de mare actualitate și poate fi utilizat pentru orice grup de cicliști. Cu o greutate de 13.6 kg, aceasta se prezintă în regulă mai la toate capitolele pe care le-am luat în considerare, făcând-o astfel o alternativă de luat în seamă pentru cei cu bugete mai mari, în căutarea unei biciclete care să le satisfacă diverse nevoi de off-road.

Date relevante

Greutate totală: 13.62 kg fără pedale
Greutate cadru: 1.852 grame
Greutate roți*: 5.381 grame
Greutate furcă: 2.220 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 740 grame (+BB 100 grame)
Rigiditate cadru: 92.4 Nm/grad
STW**: 49.9

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

REVEDEȚI PREZENTAREA
Factor distracție
75
La deal
80
La vale
65
Raport echipare/preț
80
DISTRIBUIȚI
Articolul precedent(P) De ce sunt gențile Ortlieb printre cele mai apreciate din lume
Articolul următorPortbagajul auto Treefrog Pro 1
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ