Acum citesti
Ghost Tacana 4 (2015)

A trecut ceva vreme de când nu am mai avut un Ghost invitat în rubrica noastră de teste, dar iată, niciodată nu este prea târziu pentru a lua din nou contact cu brand-ul german. Concurent premium pentru Cube, Merida & Co., Ghost își are rădăcinile în Germania, produce de peste 20 de ani și oferă biciclete pentru toate segmentele, fiind de asemenea prezent și la Cupa Mondială cu o echipă solidă, așa cum îi stă bine unui producător de talie mondială. Pe piața locală brand-ul nu se numără printre cele mai cunoscute, însă astăzi ai ocazia de a vedea sub ce formă se prezintă germanii, cel puțin în segmentul entry- spre mid-level. Așadar, să vedem împreună ce oferă noul Ghost Tacana, în versiunea 2015.

Cadru/Pe traseu

Culorile lui Tacana mi-au mers la suflet, căci se întâmplă să ador această combinație de portocaliu cu albastru, iar calitatea lacului cât și a sudurilor este ireporșabilă, așa cum singur poți observa din fotografii. Bicicleta este construită pentru traseele de munte mai simple, dar asta nu înseamnă că nu poți participa cu ea și la concursuri, de preferat la cele de plat.

Și ca să susțin cele afirmate mai sus, trebuie să te informez că poziția pe bicicletă este cât se poate de relaxată, cu mențiunea că ghidonul are un rise pozitiv și este îndreptat spre în sus. Asta te va ajuta să tragi mai ușor de roata de față atunci când treci peste obstacole, poziția fiind mult mai simplă decât la ghidoanele curbate în jos. Pe bicicletă stai relativ compact, cu spatele drept, așadar o poziție comodă pentru turele mai lungi.

Pe urcări însă, nu vei sta foarte eficient, pentru că nu poți pune suficientă presiune pe roata de față și se poate ca aceasta să se desprindă la sol pe urcările cu un grad mare de înclinație, pipa mai scurtă fiind de asemenea responsabilă pentru acest lucru. Însă răsplata va veni pe coborâre, unde lucrurile se prezintă mai bine: ghidon lat de 700mm, agilitate crescută și stabilitate mare, toate combinate cu o pipă mai scurtă, de 80mm. Mai poți compensa prin înlăturarea celor doi distanțieri de sub pipă pentru a-ți îmbunătăți poziția pe urcare.

Un element marcant sunt urechile de spate, construite CNC și care încep undeva după jumătatea basculei. Sunt extrem de solide și nu doar estetic se fac remarcate ci și din punct de vedere practic căci vor oferi mai multă rigiditate cadrului în acea zonă. Așa cum este în trend în ultima perioadă, cei de la Ghost au mutat etrierul deasupra basculei.

În ceea ce privește rigiditatea acestui cadru, Ghost-ul este destul de elastic, lucru rar întâlnit la cadrele din aluminiu. CU o rigiditate de 84.4 Nm/grad acesta va fi perfect pentru persoane de până în 80 de kg, însă cei care depășesc această greutate nu vor mai putea beneficia de performanțele maxime ale cadrului, rigiditatea torsională fiind destul de mică. Poate fi privit însă ca un cadru din aluminiu comod, care nu face altceva decât să completeze afirmațiile de mai sus. Greutatea cadrului este de 2.06 kg, o valoare medie.

Echipare

Comparativ cu concurenții principali, Ghost-ul de față este, cu mici excepții, similar echipat, în principiu fiecare dintre producători oferind o componentă mai bună fie la transmisie, fie la furcă, fie la frâne. Însă trăgând linie, per total, acestea sunt echilibrate.

Voi începe totuși cu sistemul de transmisie, căci la acest capitol cei de la Ghost au optat pentru un schimbător Shimano XT, singura piesă high-end de pe bicicletă, însă care provine din generația precedentă. Ai la dispoziție 3 foi și 9 pinioane, care se încadrază în standard, un schimbător de foi din gama Alivio și manete Acera, fără funcția de 2-way-release. Angrenajul provine din gama entry, modelul M4000, însă după cum aminteam în testele precedente, această nouă generație este mult mai bine finisată și mai atractivă, dar nu neapărat și mai ușoară.

Furca provine de la Rock Shox, ceea ce este o veste bună, mai ales că vine dotată cu comadă de Lock-out ce se regăsește direct pe ghidon, însă din punct de vedere al performanțelor va trebui să aștepți ca aceasta să amortizeze denivelările mai mare și mai puțin pe cele mai mici fiind vorba despre modelul XC28. Confortul este oferit este doar mediu, iar preload-ul poate fi modificat de pe brațul stâng, în funcție de greutatea ta.

Frânele provin din gama entry, modelul M355 de la Shimano, cu reprize nu foarte consistente, discuri de 160mm și nu foarte recomandate pentru coborârile lungi. Aviz persoanelor care cântăresc peste 75 de kg, căci s-ar putea să aibă nevoie de disc mai mare, cel puțin pe roata de față, dacă vor să abordeze coborâri mai dificile.

La capitolul roți, acestea sunt dotate cu butuci Shimano, jante duble capsate rezistente și anvelope ce provin de la Michelin, nu foarte strălucite pe umed sau pe pietiș. În rest, oferă o viteză foarte bună de rulare, chiar și umflate la 2 bar, așa cum le-am umflat pentru test. Cântăresc însă peste 5 kg, răpind astfel din plăcerea reprizelor de accelerație.

Concluzie

Dacă cineva m-ar ruga să-i recomand un 29er premium cu o poziție cât mai confortabilă, aceasta ar fi prima variantă la care aș apela. Cadrul este foarte bine finisat, roțile mari vor trece ușor peste obstacole, poți participa și la concursuri atât timp cât terenul nu este prea dificil, deci o bicicletă care punctează mai multe capitole. Bineînțeles, există și minusurile de rigoare, iar cu un preț similar cu cel al concurenței, probabil va fi nevoie să vezi cum te simți pe mai multe biciclete din segment pentru a lua o decizie.

Date relevante  

Greutate totală: 13.78 kg
Greutate cadru: 2.061 grame
Greutate roți*: 5.120 grame
Greutate furcă: 2.201 grame
Lățime ghidon: 700 mm
Greutate angrenaj (cu BB): 860 + 310 grame
Rigiditate headtube: 87.4 Nm/grad
STW**: 42.4

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Pentru: Cross Country/Recreațional
Pe urcări: 5/10
Pe coborâri: 7/10

Galerie foto:

Vezi Comentarii (0)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

one × 1 =