Shimano 105 a fost mereu pentru mine un etalon al raportului calitate/preț în ciclismul de șosea.  În versiunea sa cea mai populară, R5800, l-am primit la redacție și l-am folosit multă vreme, l-am avut pe bicicletele mele și pe foarte multe biciclete de test care au venit la redacție. Mereu am avut de spus aceleași lucruri despre el: componentele asigură o funcționare impecabilă, schimbări de viteză ușoare și aproape imperceptibile, frânare de top și un aspect elegant, totul cu avantajele transmisiei 2×11. Gata de competiție și de orice provocare, 105 este surclasat de frații săi mai mari Ultegra și Dura-ace la materiale, greutate și un pic la ergonomie, dar funcțional diferența este minimă.

În 2018, Shimano au decis să îmbunătățească un produs deja excelent: așa a apărut noul grup Shimano 105 R7000, grup ce preia din tehnologiile și aspectul componentelor mai scumpe și le aduce la o gamă de preț accesibilă cicliștilor amatori.

Shimano ne-au făcut o surpriză minunată și ne-au trimis și acest grup, pe care l-am montat imediat pe Cannondale-ul CAAD cu un entuziasm maxim și am ieșit pe șosea să văd care sunt noutățile și cum se simt ele pe teren…

Deși R5800 mi s-a părut un grup frumos și elegant, de la primul contact cu noile componente R7000 am descoperit că s-a lucrat enorm la acest aspect, în special la cele două componente ce dau ”identitatea” grupului: angrenajul și manetele STI. Dar pe lângă aspect, au apărut și modificări interesante tehnice pe care le vom vedea în cele ce urmează.

Manetele combinate STI sunt cea mai importantă componentă a grupului și au suferit și printre cele mai mari modificări. Ergonomia lor a fost mult schimbată. Corpul manetei este mai subțire și mai ergonomic, iar hood-ul din cauciuc a primit striații anti-alunecare, astfel că acum arată foarte asemănător cu modelul superior Ultegra. Tot de acolo a preluat și aspectul manetei propriuzise, de un gri lucios și cu insripționarea Shimano 105 de-a lungul acesteia. În rest, manetele păstrează funcționarea precisă și ireproșabilă cu care ne-au obișnuit, schimbările făcându-se clasic, pe pinion/foaie mai mare prin apăsarea întregii manete de frână și pe pinion/foaie mai mică prin apăsarea manetei suplimentare din spatele acesteia.

Angrenajul, al doilea element ce dă identitatea vizuală a grupului, a fost modificat radical și are acum același aspect cu modelul mai scump Ultegra. Este disponibil în variantele uzuale Clasic – 53/39, Semicompact – 52/36 și Compact – 50/34, neexistând variante subcompacte sau de ciclocros în acest moment. Oricum, aceste trei combinații acoperă aproape toate necesitățile cicliștilor. Funcțional, au fost aduse modificări de formă ale foii mici care permite acum montarea anvelopelor ceva mai late fără ca acestea să atingă lanțul, dar și scurtarea chainstay-urilor bicicletei, două tendințe foarte importante pe piața cursierelor în acest moment. Greutatea de 743 g pentru varianta subcompactă, testată de noi, este foarte bună! Am remarcat de asemenea că frecarea brațului cu piciorul e mai redusă ca la modelul anterior, care fără protecție se mătuia destul de repede.

Deraiorul față a fost de asemenea modificat cu același scop, de a permite folosirea de anvelope ceva mai late. Shimano recomandă folosirea împreună a angrenajului și a noului deraior, micile modificări geometrice făcând ca vechile deraioare să nu mai funcționeze impecabil. Mica piesă de carcasă imită aspectul angular și lucios al restului componentelor, oferind o integrare estetică perfectă chiar și pentru această piesă destul de neglijată în general.

O noutate absolută este prezența unui șurub ce reglează întinderea cablului, toți cicliștii experimentați știind că din motivul lipsei unui astfel de sistem, deraiorul spate a fost mereu mult mai greu de reglat decât cel din spate. Acum nu mai e cazul!

Deraiorul spate a suferit modificări importante, cea mai mare fiind trecerea la sistemul Shadow! Acest sistem, specific până acum componentelor de MTB, face ca întreg corpul deraiorului să se afle mult mai spre interiorul bicicletei în orice moment, riscul de a-l lovi astfel de crengi sau bolovani fiind mult redus. Dacă până nu demult acest lucru era un nonsens la o cursieră, ultimele tendințe de a adapta bicicletele de șosea pentru condiții din ce în ce mai dure de offroad a dus cu siguranță la mișcarea aceasta a celor de la Shimano. O altă modificare la sistemul Shadow este intrarea cablului, care e mult mai directă și reduce mult curba cămășii, ceea ce oferea la MTB o fiabilitate mai mare în condiții de noroi și apă, lucru care e binevenit și acum la gravel bike-uri și ciclocros. Aspectul e mai agresiv, cu aceleași elemente estetice ce îl încadrează și pe acesta în grup. Este disponibil în variantele SS (patină scurtă, pretabil pentru pinioane 11-25 până la 11-30) și GS (patină lungă, ce poate ajunge până la pinioane 11-34).

Pinioanele primesc pe lângă variantele clasice 11-28/30/32 și 12-25 o variantă nouă, 11-34. Noutatea pentru aceasta este că ea conține un distanțier ce se poate demonta iar caseta poate fi montată pe roți de MTB fără adaptări, în general acest lucru fiind imposibil pentru pinioanele de 11 de șosea. Lanțul a rămas direcțional, dar a fost tratat pe plăcile interioare cu SIL-TEC ce reduce frecarea la schimbarea treptelor.

Frânele au primit aspectul modelului Ultegra, cu un design mai angular, mai aerodinamic și cu o rigiditate mai bună. Frânele 105 mi s-au părut mereu locul de unde începe performanța adevărată, modelul anterior fiind efectiv tot ce ai nevoie pentru a coborâ cu încredere și viteză chiar și cele mai mari pasuri montane. Noul model, pe lângă aspectul impresionant, păstrează aceiași calitate senzațională a frânării, mai mult ca sigur chiar îmbunătățită, dar recunosc că mi-e greu să cuantific asta. Tot pentru a se adapta noilor tendințe, în funcție și de geometria cadrului, noile frâne permit folosirea de anvelope mai mari.

Pedalele 105 au fost mereu un element de înaltă tehnologie, fiind și în versiunea anterioară confecționate din carbon. Acum, ele au mai dat jos câteva grame. Vizual, zona metalică la contactul cu pantoful a scăzut. Funcțional rămân impecabile, la fel cu cele vechi. Eu prefer clar sistemul Shimano SPD-SL celui mai popular de la Look, mi se pare că are o rigiditate mai bună și o simplitate mai mare în folosire, însă plăcuțele sunt mai complexe și mai supuse uzurii.

Concluzia e că noul 105 R7000 e în mod cert mai frumos, mai modern, mai ergonomic decât vechiul R5800, cu o funcționare cel puțin la fel de eficientă. Este în schimb adaptat noilor biciclete gravel, acceptă anvelope mai mari și geometrie modernă a cadrului. Nu cred că există motive tehnice pentru a trece bicicleta de la R5800 la R7000, dar cu siguranță există motive estetice pentru asta. Iar din acest an, în continuare, Shimano 105 va fi baza când e vorba de biciclete performante și accesibile pentru amatori, însă mai bun, mai frumos și mai versatil ca niciodată!

Greutăți și prețuri:

  • angrenaj: 714-158 g, 610 lei
  • manete: 251 g, 405 lei (pe bucată)
  • deraior spate: 225-232 g, 220 lei
  • deraior față: 95 g, 142 lei
  • pinioane: 269-379 g, de la 189 lei
  • lanț: 252 g, 110 lei
  • frâne: 348 g, 425 lei (pe set)
  • pedale: 265 g, 399 lei (pe set)

În total noul grup e mai ușor cu aproximativ 150 g și mai scump cu aproximativ 350 lei față de modelul anterior.

*prețurile sunt informative și diferă în funcție de magazin

Componentele Shimano sunt importate în România de RomEuroTrade și sunt disponibile la toate magazinele de ciclism partenere Shimano, în stoc sau la comandă.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Calitate
95 %
Performanță
90 %
Greutate
80 %
Preț
95 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentTrek Remedy vine în 2019 cu modificări, dar tot cu roți de 27.5
Articolul următorCannondale lansează gravel bike-ul Topstone
Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ