În 2017 am fost destul de impresionat de ceea ce putea face pe traseu Merida One-Twenty, în versiunea 9.XT. Un all-rounder ideal, pe care orice persoană un pic dornică de aventură și distracție și-ar fi găsit locul imediat. Dar nici 2 ani mai târziu, cei de la Merida au umblat la datele tehnice ale acestei biciclete prin reproiectarea cadrului și s-au prezentat cu cifre mai agresive: un headtube cu un unghi schimbat, un chianstay mai scurt și un standover mai mic (distanța dintre toptube și sol). Pe scurt, în loc s-o îmblânzească, au asmuțit-o și mai tare să atace potecile, transformând-o astfel într-un concurent de temut pentru ceilalți comeptitori de seamă. Citisem inițial recenziile despre noua bicicletă, însă eu sunt genul care trebuie să vadă ca să creadă, așadar nu mi-am făcut prea mari speranțe până la prima ocazie când am avut să călăresc această bicicletă, traseul fiind de fapt o coborâre agresivă undeva pe lângă Bâlea. Exact după prima tură mi-am făcut o părere, confirmată de altfel și în acest test.

Pe scurt:

  • full-suspension cu cadru din aluminiu
  • furcă pe aer cu o cursă de 130 mm și brațe de 32mm, suspensie spate de 120mm cu amortizor pe aer
  • preț de achiziție: 9.800 lei
  • roți de 29 de inch
  • pentru trasee montane, light-enduro
  • poziție: dreaptă, comodă
  • geometrie: adaptată coborârilor agresive

Cadru/Pe traseu

În urmă cu 8 ani testam același model de bicicletă, cu același preț, însă cu o tehnologie radical diferită față de ceea ce vedem astăzi. Cu toate acestea, există și o diferență de greutate de 3 kg între aceste generații, bicicleta din 2011 fiind semnificativ mai ușoară. Cea nouă însă este cu mult mai capabilă, aș putea spune chiar la ani-lumină distanță, iar acest progres este de apreciat.

Avem un cadru din aluminiu cu o cursă de 120mm, susținută de un amortizor pe aer, headtube conic, cabluri trase prin interior cu un sistem chiar fain, ax pe spate boost, o rigiditate crescută chiar dacă discutăm despre un cadru pentru roți de 29 de inch, finisaje foarte bune pentru un cadru din aluminiu și o geometrie care te poate purta în cele mai dificile locuri. Inițial, după prima tură la vale, ai fi tentat să spui că bicicleta asta are suspensii mai mari și că a fost gândită doar pentru coborâri, însă nu uita că aici vorbim despre un all-rounder care te poate insoți și pe trasee de tură montană. Adică poți urca lejer, în cazul testului nostru, nu s-a intâmplat de mai mult de două ori ca roata de față a bicicletei să se ridice pe urcările abrupte. Iar acest lucru este cauzat de pipa mai scurtă și de unghiul de 67 de grade al headtube-ului, însă o dată ce ajungi în vârful muntelui, acestea sunt atuuri incontestabile pentru care fiecare coborâre să se transforme într-una de neuitat.

Practic, bicicleta asta cere viteză în orice clipă și desigur, trebuie să-i dai ceea ce vrea. Recompensa va fi pe măsură. Ghidonul lat sporește mult controlul, iar stabilitatea în aer este mare. Totodată, chainstay-ul de 435mm este un deliciu, căci pe cât de stabilă, pe atât de jucăușă poate fi noua One-Twenty. Este genul de bicicletă despre care aș putea povesti două zile, menționând desigur și toate aventurile trăite, însă spațiul limitat mă îndrumă să trec rapid la capitolul echipare.

Echipare

Cele 15 kg ale bicicletelei nu sunt de ignorat, mai ales la deal, însă componentele contribuie de asemenea la greutatea mai mare. Transmisia Sram NX cu 12 rapoarte se numără printre componentele care trag de acul cântarului, însă sunt extrem de potrivite pentru această bicicletă. O gamă superioară ar fi crescut semnificativ și prețul, așadar în conditițiile date, te poți descurca lejer cu ele.

Echipa amortizoarelor compuse din Rock Shox Sektor (furcă – 130mm) și DeLuxe (amortizor) este o alegere inspirată pentru bicicletă. Ambele pe aer, acestea pot fi ușor ajustate și culisează mai mult decât acceptabil, fiind potrivite pentru construcția suspensiei Float Link. Cu presiune corectă, în foarte rare cazuri poți atinge capătul cursei. Pe de altă parte, întreg ansamblul suspensiei spate oferă un confort foarte bun și un control excelent pe suprafețe puternic denivelate. Cum spuneam, bicicleta pare să aibă suspensii mai mari decât cele instalate.

Frânele Shimano MT-500 sunt acceptabile însă le văd ca veriga slabă a acestei biciclete. Pe coborâri lungi nu oferă feedback-ul așteptat, iar dacă ești genul care mai mult coboară agresiv, ar fi indicat să treci la un set de frâne cu 4 pistoane în etrier, spre exemplu noile Shimano XT. Ambele discuri sunt de 180mm.

Roțile sunt solide, însă butucii Shimano vor avea nevoie de atenție și de mentenanță constantă. Nu o ignora, căci s-ar putea să-i înlocuiești la un moment dat. Pe acest set de roți, cei de la Merida au montat un set de anvelope Maxxis Forekaster, 29 x 2.35, cu o aderență la limită în viraje, însă cu o viteză bună de rulare date fiind crampoanele de mici dimensiuni. Fiind mai late, oferă de asemenea și un confort sporit.

Tija de șa cu comandă pe ghidon este acționată printr-un cablu de oțel și are o cursă de 100mm, ceva cam mică pentru segment, însă totuși de ajutor atunci când se apropie coborârea. Aceasta este o componentă care nu ar trebui să lipsească de pe nicio bicicletă.

Elementele de confort, precum manșoanele sau șaua au fost în regulă pentru mine, fără să exceleze, însă alții s-ar putea să aibe alte preferințe la acest capitol.

Video

Concluzie/Cui i se adresează

Merida One-Twenty se adresează atât haiducilor de munte, pasionați de ture lungi și dificile, cât și celor care ies ocazional la munte. Este ideală și pentru trasee de enduro lejere, așadar acoperă un segment destul de mare de trasee și o face bine de tot. Greutatea ceva cam mare se va face resimțită predominant la deal, însă acest lucru este compensat de poziția pe bicicletă cât și de anvelopele cu viteză de rulare mare. Controlul la vale este extraordinar, chiar surprinzător pentru o bicicletă din această clasă, fiind destul de iertătoare atunci când tu nu ești prea sigur pe tine.

Date relevante

Greutate totală: 14.94 kg
Greutate cadru: 3.755 grame
Greutate roți*: 5.221 grame
Greutate furcă: 1.980 grame
Lățime ghidon: 760 mm
Lungime pipă: 50mm cu prindere de 35mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 608 grame + 70 grame
Rigiditate headtube: 68.9 Nm/grad
STW**: 18.3

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ