Prin definiție bicicletele 29er sunt capabile să te ducă prin zone mai dificile de traseu, avantajul roții mari fiind acum, în vremurile moderne, incontestabil. Când însă construiești un full-suspension pe un set de roți de 29 de inch, iar suspensiile sunt de 130/120mm, atunci e clar că lărgești mult aria de acoperire în ceea ce privește diferitele tipuri de dificultate ale traseelor. Iar dacă mă întrebi pe mine, nu prea ai ce face cu o suspensie mai mare de 130mm pe un 29er. În jurul acestei idei, cei de la Merida au dezvoltat noul One-Twenty, care, așa cum ne spune denumriea, ar trebui să stea pe suspensii de 120, însă taiwanezii au mușcat un pic din cașcaval și au mers mai departe optând pentru o furcă de 130mm. Ceea ce este minunat, căci nu înseamnă că avem o medie de 125mm pentru suspensii, ci că avem o bicicletă dispusă să încaseze abuzuri serioase. Să vedem împreună cum s-a comportat noul One-Twenty la test și nu uita să vizionezi și filmul aflat la finele articolului.

Cadru/Pe traseu

În ceea ce privește aspectul e clar că aceste biciclete își trag rădăcinile dintr-un centru de proiectare aflat în Germania, condus cel mai probabil de o brigadă de nemți: fără artificii de design, cadrul este de-un albastru aprins, care drept să spun arată mai bine în realitate decât în fotografii. De asemenea, țevile sunt destul de fine pentru cât de masivă este bicicleta, oferindu-i un aspect atletic. Cu cablurile trase prin cadru, headtube conic și un ax de 12mm pentru prinderea roții spate, acesta este în ton cu vremurile. Din punctul meu de vedere, un loc prin cadru pentru cablul tijei hidraulice ar fi fost obligatoriu în cazul acestui model, dar, iată, din păcate acesta lipsește.

Suspensia este de tip Floating, cu un singur pivot, un sistem pe care l-am văzut și pe vechiile One-Twenty-uri, însă și-a dovedit eficiența în timp, așadar Merida a decis să-l păstreze. Rigiditatea este impresionantă pentru un full, valoarea obținută în laboratorul nostru fiind de 68.1 Nm/grad, apropiată de unele cadre din carbon (despre care știm deja că flexează mai mult decât cele din aluminiu). O rigiditate care chiar se simte pe traseu, mai ales când pedalezi la deal ridicat din șa. Pentru susținerea iubitorilor de cățărări vine și amortizorul Fox Float din gama Performance care, culmea, permite blocarea completă a suspensiei. Spun culmea deoarece puține full-uri mai pot fi blocate complet în ziua de astăzi. N-am stat prea mult să mă gândesc la motive, am luat-o ca atare și m-am bucurat de urcări ca pe un hardtail. Unul cu o greutate decentă, de 13.3 kg!

La vale bicicleta se schimbă radical, transformându-se într-o mică bestie. Suspensia înghite cam orice fel de denivelare la care te gândești, la toată povestea asta aducându-și contribuția desigur și roțile de 29 de inch, cu anvelope de 2.35 pe care le-am umflat la doar 1.8 bar. Nu am simțit niciun moment să deschid amortizorul complet, ci l-am lăsat pe treapta intermediară, suficientă pentru traseele dificile pe care le-am coborât. Mai punem în calcul și ghidonul lat de 740mm, pipa de 60mmși headtube-ul amplasat la 68 de grade (!) și vei înțelege că vorbim aici despre un control foarte bun. O configurație care elimină orice stres când vine vorba de coborâri extrem de abrupte. Motivul pentru care am păstrat amortizorul pe treapta intermediară a fost pentru că am sărit de multe ori pe traseu, iar astfel mi-a fost mai simplu să pun presiune pentru a trage de bicicletă în sus.

În ceea ce privește turele lungi, află că ai la dispoziție o singură prindere de bidon.

Echipare

Fiind o ediție XT este clar că bicicleta a fost dotată cu aceste componente, cel puțin la nivelul sistemului de transmisie. Aceasta este de tip 2×11, cu un set de foi 24-34 și pinioane 11-42 (aici vorbim însă despre pinioane din gama SLX). O configurație care oferă un raport ideal pentru urcări cu orice fel de înclinație dar și pentru viteză. În rest, ai la dispoziție un schimbător de foi de tip sideswing Shimano XT ușor de acționat, un schimbător de pinioane Shimano XT cu tehnologia Shadow Plus, adică cu patină blocabilă și manete de schimbător tot din gama XT.

Frânele provin tot de la Shimano, însă nu din gama XT, acestea urmărind tendințele din industrie din ultima vreme și provenind deci, dintr-o gamă inferioare, M615 (adică Deore). S-au descurcat bine, însă am avut porțiuni de coborâre când s-au încins puternic, a apărut un miros înțepător și bineînțeles și fading-ul. Pentru o bicicletă care poate aborda trasee atât de tehnice, aș fi optat cel puțin pentru un set de discuri Ice-Tech și eventual, dacă nu cer prea mult, un set de plăcuțe de frână cu radiator.

Anvelopele Maxxis Forekaster de 2.35 s-au descurcat bine în majoritatea condițiilor și au oferit o viteză de rulare medie. Roțile sunt dotate cu butuci cu rulmenți și un set de jante cu eticheta Merida, deși cel mai probabil, în spatele acestora se află un producător cunoscut. Au făcut față cu brio loviturilor (mai ales de la pietre), iar la finalul turelor pe care le-am dat timp de 2 săptămâni, acestea s-au păstrat într-o stare foarte bună.

Furca reprezintă o noutate, Rhythm 34 Float fiind noul entry-level de la Fox. O furcă cu brațe de 34, cu materiale mai modeste decât în cazul modelelor mai sus plasate, cu un cartuș similar dar ușor simplificat și cu performanțe bune pentru nivelul de preț. În orice caz, vorbim despre un Fox, iar performanțele nu prea aveau cum să dezamăgească, acordându-i așadar prezumția de nevinovăție. Aceasta s-a comportat bine pe parcursul testului, nu a lucrat la fel de fin precum modelele mai scumpe, însă pentru nevoile oricărui mountainbiker de weekend, este exact ce trebuie.

Concluzii

Merida One-Twenty 9.XT Edition este una dintre puținele variante pe care le-am avut anul acesta la test, care să fie supercapabilă la vale, dar și foarte decentă la urcare. Greutatea este mai mult decât acceptabilă, căci vorbim despre un full, cadrul este rigid deci eficient la pedalat, iar suspensiile se descurcă bine, împreună cu roțile mari făcând o echipă greu de bătut. Pentru moment, acesta rămâne una dintre cele mai multivalente biciclete pe care am avut ocazia să pedalez, una care face prea puține compromisuri, ceea ce este de apreciat. O bicicletă cu care poți la fel de bine să dai o tură serioasă de munte, fără să te epuizezi, dar și una cu care poți participa liniștit la un concurs local de enduro.

Date relevante

Greutate totală: 13.3 kg
Greutate cadru: 3.222 grame
Greutate roți*: 4.520 grame
Greutate furcă: 1.905 grame
Lățime ghidon: 740 mm
Lungime pipă: 60 mm
Greutate angrenaj (cu Bottom Bracket): 820 grame
Rigiditate headtube: 68.1 Nm/grad
STW**: 21.2

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 8/10
La vale: 9/10

Galerie foto:

Video:

REVEDEȚI PREZENTAREA
Manevrabilitate
90 %
Laborator
75 %
Greutate (13.3 kg)
75 %
Echipare
80 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentTruvativ a anunțat noile angrenaje din aluminiu și carbon Stylo și Descendant
Articolul următorTest – Sigma ROX 7.0 GPS
Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 150 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

3 COMENTARII

  1. O bicicleta cu o geometrie frumoasa. Paleta de culori mi se pare ca lasa de dorit la majoritatea modelelor Merida. Suspensiile puteau fi din gama Rockshox, se pare ca Merida uita, ca joaca in piata Europeana nu US. Mi se pare grea pt dimensiunea M, si nu inteleg de ce nu are seatpost dropper in banii astia. Consider ca sunt alternative mai bune in acest buget.

LĂSAȚI UN MESAJ