Iarna asta am testat în cam toate situațiile posibile anvelopele fat, special creeate pentru zăpadă, Maxxis Colossus. Le-am încercat la diferite temperaturi și pe diferite tipuri de zăpadă, de la cea viscolită din Făgăraș, la cea pufoasă din Austria, la cea înghețată din Bucegi. Per ansamblu aceste Colossus sunt printre cele mai bune testate până acum.

Anvelopele sunt mari, de 26×4.8, dar au un TPI de 120 și sunt pliabile, asta oferindu-le o greutate rezonabilă pe care am măsurat-o la 1.550 gr. De asemenea sunt tubeless ready (TR). În cazul în care și jantele bicicletei sunt tubeless ready atunci le poți folosi fără cameră și chiar și fără lichid anti-pană dacă ai încredere în noroc. La test am avut disponibile versiunea EXO care constă într-un strat suplimentar de material rezistent la tăieturi și abraziune, prezent pe lateralele anvelopei. Este una din tehnologiile anti-pană de la Maxxis și vine în ajutor în special atunci când te dai vara pe poteci cu multă piatră și stâncă, unde pericolul de snake bite este mare.

Desi Maxxis spune despre Colossus că sunt specifice pentru iarnă, cu profil special pentru zăpadă, la specificații le vedem încadrate a fi utilizabile și în offroad pe teren afânat, mediu afânat, noroi sau ud. Acest lucru este obținut mulțumită profilului “deschis” care ajută la curățarea ușoară a zăpezii (sau noroiului) care ar rămâne lipit de anvelopă.

Legat de profil, când privim de aproape observăm că unele proeminențe sunt prevăzute cu rizuri specifice anvelopelor auto de iarnă. Acestea se comportă ca niște ventuze, rămânând „lipite” de teren când anvelopa calcă pe ele. Asta ajută mult la aderență, lucru pe care l-am simțit în teren.

La aderență ajută și faptul că anvelopa are în alcătuire doi compuși din cauciuc, unul mai tare pe centru și unul mai moale pe margini. Zona centrală mai tare ajută la o viteză mai mare de deplasare în timp ce lateralele moi oferă aderență mai bună pe viraje. Iarna, pe zăpadă, diferența dintre cele două nu e așa evidentă, mai ales că pe zăpadă, dacă intri în viraj cu viteză prea mare, vei aluneca indiferent cât de „de iarnă” este anvelopa. Așadar, având această precauție cam tot timpul când urma să iau o curbă pe zăpadă, deosebirea nu s-a simțit.

La pedalarea pe zăpadă ajută mult designul pe cere aceste anvelope îl au. În afară de profilul deschis care împiedică zăpada să se depună sau să rămână lipită de anvelopă, proeminențele destul de înalte ajută mult la aderență, deși nu sunt la fel de înalte ca în cazul unei anvelope de vară. Acestea au rolul de a penetra zăpada moale de deasupra după care să se înfigă în zăpada tare de dedesubt. Combinat cu rizurile din proeminențe, aderența este cât se poate de bună.

Într-una din turele făcuta iarna asta la munte, am mers pe zăpadă pe același traseu în paralel cu un mtb obișnuit. Diferențele de aderență a fost mari. Dacă la urcare mtb-ul obișnuit ținea pasul decent, suprinzător era că la vale nu mai făcea față. În timp ce fat-ul echipat cu Maxxis Colossus cobora cu minim 30 kmh, la mtb fața aluneca stânga-dreapta aproape tot timpul și efectiv nu putea ține direcția dreaptă. La mtb fenomentul era și mai pronunțat când se mergea pe urme de mașini și trebuia să mai ieși din șanțul respectiv. Cu fat-ul nu era nicio problemă, în schimb mtb-ul se chinuia mult să facă orice manevră.

În teren Maxxis Colossus s-au comportat excelent și la urcare și la coborâre. Dacă la urcare nu a fost nicio problemă cu aderența spatelui, atâta vreme cât rampa rămânea în limite rezonabile și la vale aderența a fost la fel de bună, frânarea fiind adesea chiar violentă. Performanțele au fost foarte bune pe toate tipurile de zăpadă mai puțin cea topită. Pe zăpadă topită nicio anvelopă fat de iarnă testată până acum nu s-a comportat suficient de bine. Însa chiar și aici o anvelopă de tip fat și în special Colossus mulțumită profilului special de iarnă, se descurcă mai bine decât un mtb obișnuit.

Performanțe „exagerat”  de bune au avut Maxxis Colossus pe zăpadă înghețată și tare. A trebuit la un moment dat să urc o rampă destul de abruptă, dar în limitele cuplului oferit de transmisia bicicletei și am reușit. La un moment dat m-am oprit pentru a mă odihni și pentru a face niște poze și am avut supriza să văd că abia mă puteam ține pe picioare din cauza alunecușului. Nici nu s-a pus problema să pot pleca de pe loc împingând la deal. Am reușit să o iau din loc abia după ce m-am urcat înapoi pe bicicletă.

În partea mea stângă se văd pe jos urmele de la alunecare.

Pe partea celalaltă a dealului suprafața era la fel, înghețată. Dar și aici am fost plăcut suprins să văd că anvelopele frânează chiar foarte bine și nu alunecă incontrolabil stânga-dreapta, ca la un mtb obișnuit. Atâta vreme cât țineai ghidonul drept, frânarea se făcea eficient și drept.

Maxxis Colossus sunt anvelope excelente pentru zăpadă pe care le recomand cu încredere. Prețul nu este unul chiar mic însă este totuși justificat de performanțele mari. De asemenea ține cont că există și varianta mai ieftină cu TPI 60, fără tubeless ready și fără protecție EXO, dar totuși pliabile.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Aderență
80 %
Viteză de rulare
70 %
Greutate
60 %
Preț
50 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentCasca O’Neal Defender 2.0, la test
Articolul următorVelopower anunță ediția a 2a pentru MTB Epic Challenge
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ