Din când în când avem plăcerea de a testa la Freerider și produse care NU sunt pentru toată lumea. Produse scumpe și pretențioase pe care puțini le vor cumpăra. Dar acestea sunt în general produse de top care, pentru performanțele pe care le oferă, își cer și tributul, în general sub forma unui preț mare sau fiabilitate scăzută.

Este și cazul anvelopelor de față, Specialized S-Works Turbo Cotton. S-au scris multe despre ele, desigur există deja multe recenzii online, însă tinzi să nu crezi până nu le încerci. Producătorul spune că sunt cele mai rapide anvelope de șosea din lume, dar și cele mai aderente mulțumită cauciucului lor sintetic minune cu doi compuși, intitulat Gripton.

Turbo Cotton există în mai multe opțiuni de lățime. Noi am testat varianta 700x24C. Nu știm de ce Specialized a ales o dimensiune non standard pentru lățime, mai precis 24 mm în loc de 23 sau 25. Probabil așa au vrut ei să fie, speciali. Instalate pe jante standard de 20 mm lățime exterioară, anvelopele măsoară într-adevăr 24 mm lățime și 22 înălțime.

După cum se vede și din poze, imaginea anvelopelor este specială. Avem marginile „bronzate” care dau foarte bine pe bicicletă. Calea de rulare este perfect netedă în timp ce lateralele prezintă o serie de striații. Pentru a le face „cele mai rapide din lume”, Specialized a trebuit să apeleze la compromisuri. În primul rând anvelopele sunt foarte subțiri și ușoare. Le-am cântărit la 222 grame. Însă dintre anvelopele testate de noi, acestea nu sunt cele mai ușoare. Schwalbe Ultremo R1, Ritchey WCS Race Slick, Hutchinson Fusion 5 Galaktic sau Arisun Vitesse sunt doar câteva care sunt mai ușoare, unele fiind de 23 altele de 25 mm.

Calea netedă de rulare reprezintă un bun avantaj pe uscat însă pe ploaie nu. Mulțumită compușilor Gripton din care este alcătuit cauciucul, Turbo Cotton oferă aderență decentă și pe carosabil ud. Totuși aderența este mult mai redusă în comparație cu anvelope care au imprimat în cauciuc un profil special.

O anvelopă subțire înseamnă și o protecție mică la pană, iar Specialized recunoaște că, deși Turbo Cotton dispun de tehnologia Black Belt anti-pană, acest strat este foarte subțire în cazul anvelopelor de față. Chiar și așa însă, eu nu am făcut pană în cele câteva sute de kilometri cât am testat anvelopele. Dar poate a fost și doar noroc.

Totuși viteza mare pe care o are anvelopa se datorează cauciucului special Gripton de la Specialized. Acesta este un cauciuc alcătuit din doi compuși. Mai tare pe centru și mai moale pe margini. Materialul mai tare de pe centru permite o viteză mai mare în timp ce rizurile de pe margini oferă aderență bună pe viraje. Aceste specificații, împreună cu carcasa din bumbac cu un TPI extrem de mare de 320, fac din Turbo Cotton niște anvelope foarte rapide, suple și foarte confortabile.

Dar toate aceste performanțe au un preț. Nu doar prețul în lei este mare ci și uzura anvelopei. Din păcate, pentru a oferi o așa aderență bună, cauciucul moale se uzează destul de repede. Cu alte cuvinte, anvelopele nu sunt gândite să fie folosite zi de zi. Și în niciun caz la antrenamente. Ideal este să le păstrezi pentru concursuri. Oricum la antrenamente nu ai nevoie de cele mai bune anvelope.

Cât privește rezistența la înaintare, testele au arătat că Specialized Turbo Cotton au o rezistență de 10.1 wați la o presiune de 8,3 bar. Acestă valoare este doar cu 0,2 wați mai mare decât cea obținută de anvelopele Continental Grand Prix TT 25 mm, care sunt poate cele mai rapide din lume (sursa bicyclerollingresistance.com).

În teren anvelopele se simt rapide, chiar și pentru un amator. În cadrul testelor, am obținut o viteză medie mai mare, cu mai puține calorii consumate și cu puls mediu mai mic, pe traseul meu obișnuit de antrenament de 60 km de lângă București, în condiții meteo similare. Așadar dacă se vad diferențe și la un nivel mai slab de antrenament, înseamnă că pentru un ciclist bun, avantajul va fi major. Tot Bicyclerollingresistance.com ne spune că Turbo Cotton oferă o economie de peste 5 wați în comparație cu o anvelopă similară, dar care este mai robustă și dispune de protecție mai bună la pană. De asemenea, instalând și o pereche de camere din latex, avantajul va fi și mai mare cu siguranță.

La final, sunt Specialized Turbo Cotton “for the Connoisseur”? Dacă nu cunoști detaliile poți spune că este doar o aroganță a americanilor. Însă da, Turbo Cotton sunt pentru cunoscători. Un ciclist „normal” nu le va cumpăra pentru că nu are nevoie de atâta performanță. Nu vrea să i se uzeze atât de repede și nici nu vrea să plătească atâția bani. Însă un cunoscător, care pune valoare pe calitatea, performanța și confortul turei, le va aprecia. Chiar dacă le va folosi poate doar la concursuri și doar vara.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Aderență
95 %
Viteză de rulare
95 %
Greutate (222 g)
90 %
Preț
65 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentFestivitatea de premiere 2017 Randonneurs România
Articolul următorFrâne Shimano BR-MT500 (2018)
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ