Mai știi cum erai la 17 ani? Îți doreai exact ce vedeai la alții din jurul tău și râvneai la toate acele obiecte pe care nu ți le-ai fi putut permite niciodată. Și așa s-au potrivit lucrurile încât într-o zi, când ieșeam cu lumea la antrenamentele de trial, unul mai bazat din grup să apară cu o bicicletă SUNN. Se întâmpla prin 2000, anul acela când trebuia să vină sfârșitul lumii și n-a mai fost să ajungă, însă pentru mine a fost cât se poate de real și s-a desfășurat fix în acel moment.

Nu-mi imaginam că un MTB poate să fie atât de bling și iată, după atâția ani, cei de la SUNN au dus mai departe tradiția și au lansat o bicicletă cu un cadru cromat similar din punct de vedere vizual cu cel de atunci, ridicat de mine la nivel de cult. Între timp m-am liniștit, însă n-am cum să ascund faptul că inima mi-a bătut destul de tare când am văzut noul Exact Finest. Dar ca să scriu obiectiv acest test, a trebuit să mă rup definitiv de acea întâmplare  fiind musai să trec informațiile prin filtrul minții și nu al inimii. Desigur, la acea vreme nu mi-am permis bicicleta, iar uitându-mă la modelul de față, nu pot spune că este un chilipir. Are câteva de oferit ce alții nu au, iar aici francezii vin cu câteva avantaje concrete și mai important, palpabile. Să vedem despre ce este vorba.

Cadru/Pe traseu

Ai în față o bicicletă hardtail, pe care SUNN o poziționează în categoria de XC. De menționat că doar în gama de XCO există biciclete cu roți de 29 de inch, cele de față fiind dotate cu roți de 27.5 inch. Poate părea o chestiune bizară, însă eu am servit partea bună din toată povestea: bicicleta este mult mai manevrabilă și mai distractivă. Finest este versiunea de top a gamei Exact, dar în caz că bugetul nu este cel planificat, mai ai la dispoziție alte trei versiuni de echipare, toate mai ieftine.

Cadrul, după cum spuneam, este cromat și reprezintă cu mândrie semnătura celor de la Sunn. În afara faptului că într-o zi însorită la un maraton vei putea orbi câțiva dintre cei împotriva cărora conscurezi, bicicleta asta a atras privile precum un magnet. Graficele sunt simple și excelent realizate, urechile pot fi înlocuite și au chiar logo-ul SUNN integrat (în relief, să fim înțeleși), cablul schimbătorului este tras prin cadru, prinderea roții de spate se face civilizat cu un ax de 142x12mm, ai o prindere de bidon și una pentru schimbătorul de foi în caz că vei vrea să folosești vreodată unul.

Dacă nu o cumperi pentru a fi în trend cu cromul readus la viață, atunci geometria s-ar putea să ți se pară interesantă. Față de clasicii competitori, Sunn a ales să poziționeze headtube-ul mai degajat și să construiască chain stay-ul mai scurt. Top tube-ul este de asemenea mai lung, iar headtube-ul, mai scurt. Înțelegi ideea, nu? S-au împins limitele pe cât de mult posibil, astfel încât această bicicletă să coboare fără a-ți da emoții, păstrând totodată caracteristici decente pe urcare. Aș putea să-ți povestesc până mâine despre cum a fost cu Exact Finest la vale, dar în acest moment mi se pare mai important faptul că această bicicletă a urcat impecabil, deși, recunosc, foaia de 32 de dinți pe care Sunn o montează obseseiv pe toate bicicletele cu transmisie 1×11, nu a fost neapărat pe placul meu. Ceea ce s-a întâmplat totuși s-a rezumat la a apăsa mai tare pedala, realizând la final că am obținut cel mai bun timp (personal) pe prima urcare de la Trofeul Muscelului. Poziția foarte bună pe bicicletă, anvelopele înguste și greutatea acceptabilă au contribuit de asemenea la acest rezultat. Desigur, cum am spus-o și în trecut, aceste anvelope înguste răpesc practic din potențialul bicicletei atunci când te dai la vale.

În ceea ce privește rigiditatea cadrului de 101 Nm/grad aceasta reprezintă o valoare medie, reușind astfel un șpagat interesant între performanță și confort. Greutatea de 1.96 kg nu iese din tipare și poate fi considerată mai mult decât acceptabilă. Dată fiind totuși construcția cadrului, cu țevi care nu inspiră fragilitate ți cu un top tube trapeziodal, mă pot declara mulțumit.

Echipare

Voi începe cu furca pentru că este una dintre componentele care dau savoare bicicletei. Noua Reba RLT lucrează fără reproș, absoarbe foarte eficient denivelările mai mici sau pe cele mai pronunțate și este foarte ușoară. Dar nu greutatea contează cât cursa de 120mm, micul detaliu care schimbă comportamentul bicicletei pe coborâri. Un indicator de SAG, de cursă, suficiente reglaje și o prindere cu ax de 15mm pentru roata de față fac parte din meniu.

Transmisia 1×11 este mai degrabă pentru cei cu un picior antrenat, aceasta fiind o combinație între liniile Sram NX și GX. Totul funcționează ca la carte, iar cei speriați de urcări se pot liniști aflând că pe roata de spate este instalat un grup de pinioane în formatul 11-42. Din această schemă, doar foaia cu 32 de dinți ar putea să-ți dea bătăi de cap, dar aceasta poate fi oricând înlocuită cu una ma mică.

La nivel de frâne, am reîntâlnit Level-urile de la Sram, de data aceasta în versiunea TL, care beneficiază de reglaje în plus, alte materiale, dar aceeași formă similară cu cea a modelului T. Discul de 180mm montat pe roata de față asigură reprize foarte bune frânare, iar cel de 160mm de pe spate vine la completare.

Roțile sunt un deliciu, căci rare sunt ocaziile când mai întâlnești în dotarea standard un set de Mavic Crossride. Acestea sunt solid construite și sunt desigur, tubeless ready. Singura mențiune legată de roți se referă la anvelope, care nu mi se par ideale pentru trasee mai dificile, ci mai degrabă pentru maratoane pe forestiere cu deschidere largă.

Concluzie

Este clar că cei de la SUNN văd segmentul de XC complet diferit. Când instalezi pe bicicletă un ghidon RaceFace de 730mm, cu o pipă de 70mm și ai un cadru cu un headtube amplasat la 68.5 grade împreună cu o furcă de 120mm, este foarte clar că fie te-ai distrat tare cu o noapte înainte să te apuci să proiectezi bicicleta asta, fie ai gândit-o out of the box, pentru un segment în căutare de mai multă adrenalină. Nu-mi displace deloc acestă abordare, mai ales că bicicleta garantează mai multă distracție la vale, reușind totodată să rămână eficientă și pe urcări.

Date relevante

Greutate totală: 11.6 kg
Greutate cadru: 1.962 grame
Greutate roți*: 4.441 grame
Greutate furcă: 1.520 grame
Lățime ghidon: 730 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 890 grame
Rigiditate headtube: 101 Nm/grad
STW**: 51.5

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 8/10
La vale: 9/10

Galerie foto

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ