După ce anul trecut mă bucuram nespus că cineva s-a gândit să readucă la viață brand-ul Sunn, am luat contact cu câteva modele entry- și mid-level din gama producătorului francez. Iar impresia generală a fost trasată rapid: atenție mare pentru detalii, calitate cu mult peste medie și alături de toate acestea, prețuri atractive. În fond, majoritatea celor care văd un Sunn se așteaptă să coste semnificativ mai mult, iar asta ne oferă un indiciu clar despre imaginea brand-ului. Este și cazul bicicletei de față, Sunn Shamann S2, versiunea 2018, care duce la un alt nivel toată această filosofie: bicicleta este probabil cel mai spectaculos full-suspension pe care vei avea ocazia să-l vezi în 2018, costă mai puțin decât exprimă și nu în ultimul rând, așa cum vei afla din acest articol, se ține bine de tot pe traseele de munte.

Pe scurt

-full-suspension cu cadru din carbon
-cursă a suspensiilor de 100mm
-preț de achiziție: 12.090 lei
-roți de 29 de inch
-utilizare: XCO

Cadru/Pe traseu

Cadrul lui Shamann arată atât de bine și pare atât de sofisticat încât am putea să discutăm pe simbolistică până mâine dimineață. Pe scurt însă, acesta aduce cu un hardtail, atât de bine încât mulți ar fi dispuși să riște sume considerabile de bani la pariuri. Practic amortizorul este atât de bine mascat în cadru încât seat tube-ul pare mai mult o chestiune de fashion: domne’, așa au vrut designerii, să aibă o formă de fulger. Dar forma este dată de construcția basculei care trebuie să prindă cumva acel amortizor, în cazul de față printr-un link de mici dimensiuni, construit și el din carbon precum tot restul cadrului. Așadar, francezii n-au făcut niciun compromis în ceea ce privește materialul, însă trebuie să știi că față de acest model pe care cu greu îl pot numi entry (este totuși entry pentru gama Shamann) și cel de top, există o diferență între fibrele de carbon utilizate, modelul din urmă fiind de altfel mai ușor. Și semnificativ mai scump.

Seatstay-urile sunt foarte subțiri pentru a aduce un plus de confort, nu că ar fi fost neapărat necesar căci bicicleta este oricum foarte confortabilă, triunghiul anterior este parcă finisat de un vânt puternic asemeni Sfinxului, urechile care poate nu-s pe gustul tuturor se întind mai mult către partea din spate și sunt ascuțite și cumva, cei de la Sunn au găsit loc și pentru prinderea unui bidon de lichide, pe downtube. Cadrul este construit doar pentru utilizarea cu o singură foaie, iar în acest sens găsim un chaingude integrat a cărui înălțime o poți regla în funcție de dimensiunea foii. Accesul la șurubul de prindere se face însă destul de greoi, prin spate, dar nici nu schimbi foaia în fiecare zi.

În afară de conducta de frâna, există spațiu pentru tragerea celorlalte cabluri prin cadru, în speță cel pentru schimbătorul de foi și cel pentru o tijă de șa hidraulică. Din fericire, conducta de frână este trasă prin exterior, astfel încât să poată schimba oricine frâna de spate.

În ceea ce privește geometria, francezii mizează pe un headtube amplasat la 69 de grade, suficient și pentru cele mai abrupte porțiuni de pe traseele de enduro de pe Ciocanu (mă între cu 68 de grade în ce s-ar fi transformat această bicicletă), un seat tube amplasat la 74 de grade care oferă o poziție foarte bună pe coborâri alături de un top tube ce măsoară 600mm și care împreună cu pipa de 70mm, oferă o poziție similară ca pe o bicicletă cu cadru de 18 inch, cea de față având 17. Un cadru mai mic înseamnă că poți folosi o tijă de șa hidraulică pe care o poți coborî mai mult. În plus, chiar dacă înălțimea de 18 inch este de regulă ideală pentru mine, Shamann-ul de 17 a fost mult mai jucăuș și mai manevrabil.

Ghidonul are o lățime de 720 de mm, la limită aș spune, căci bicicleta ar primi cu drag unul de 740 sau chiar 760mm pentru un control sporit. În ceea ce privește greutatea cadrului, acesta pune pe cântar 2.5 kg cu tot cu amortizor, nu atât de puțin pe cât m-aș fi așteptat, însă cumva cei de la Sunn reușesc să mențină greutatea totală a bicicletei cu mult sub 13 kg, ceea ce reprezintă un plus. De menționat că modelul de top are un cadru mai ușor, deoarece, așa cum spuneam mai sus, folosește un tip diferit de fibră de carbon.

Suspensia cu amortizor de tip floating (amortizor prins de link superior și de basculă – nu de triunghiul frontal) este susținută de un Roch Shox Deluxe și lucrează exemplar. Practic, trecerea peste rădăcini este o joacă de copii, un lucru de remarcat pentru o bicicletă cu suspensii de 100mm. Mai mult decât atât, chiar când am zis că i-am prins pe cei de la Sunn cu o neregulă, am realizat că amortizorul este de fapt protejat de noroi, în spatele acestuia existând o protecție din plastic cu logo-ul Sunn, prinsă chiar de amortizor cu o bridă.

Prezentare video (testul continuă mai jos):

Echipare

Noua furcă Rock Shox Judy în versiunea Gold m-a impresionat, nu doar prin aspect, ci și prin funcționalitate și rigiditate. O să-i dedic un review separat, dar tot ce trebuie să știi până atunci este că înghite cu plăcere atât denivelările mici cât și pe cele mari, iar brațele superioare negre îi conferă un aspect de top, chiar dacă vorbim despre o furcă de doar 250 de euro (raportându-ne la versiunile de top, care sar de 1.000 de euro). Reglajele de rebound și de lock-out se află la locul lor, alături de valva de aer. Standardul este boost, cu o lățime a axului de 110mm, de aici și rigiditatea crescută, lucru valabil și pentru cadru, ce folosește un ax de 148mm.

Alături de furcă, amortizorul Rock Shox Deluxe completează perfect sistemul de amortizare, fără a fi un produs excesiv de scump. Se poate bloca la nevoie, pe urcări sau pe plat, iar la drop-uri își face treaba consecvent, având mereu timp să se refacă chiar și după șocurile rapide și repetate.

La nivel de sistem de transmisie ni se servește un 1×11, construit din piese Race Face (angrenajul) și Shimano, la nivel de shifter, schimbător de pinioane și pinioane, aceasta reprezentând un mix de SLX-uri și XT-uri. Foaia de 32 nu este pentru oricine când vine vorba de pedalat la deal, însă pinionul de 46 mai salvează din situație, iar configurația mi se pare mai inspirată decât cea aleasă pentru modelele mai jos plasate în gamă, în special hardtail-uri, care vin cu pinion de 42. O foaie de 30 de dinți rezolvă situația, iar costul de achiziție al acesteia nu ar trebui să depășească 40 de euro. Există desigur și versiunea cu 28 de dinți, care aduce transmisia la nivel de Eagle, judecând însă doar prin prisma raportului celui mai mare.

Frânele provin din gama SLX, fiind un model nou lansat pe piață. Un set de frână căruia n-ai ce să-i reproșezi, care vine cu reglaje pe manetă pentru distanța față de ghidon și cu discuri de 180/160mm.

Ultimele pe listă sunt roțile, Mavic Crossmax, dar hey! Nu-ți face prea multe iluzii căci vorbim despre modelul entry-level. Ce mă bucură este că sunt solide și vor suporta abuzuri, chiar și lovituri, fără ca inima să te doară. Pe de altă parte sunt ceva mai grele decât modelul de top, dar nu mai grele decât un set de roți Shimano XT. Dacă roata de față are ax boost de 110mm, cea de spate este de fapt de 135mm, cu două bucși ce servesc ca distanțiere. Nu știu ce să cred despre asta, căci nu pune în valoare cu adevărat calitatea unui cadru boost, dar cel puțin cele două distanțiere sunt verzi. Adică arată bine. Mi-a plăcut alegerea anvelopelor, cu un Hutchinson Taipan cramponat pe față și cu un Python 2 de viteză pe spate, o combinație rațională și care vine cu beneficii reale.

Concluzie

Shamann reușește să facă valuri serioase în segmentul din care face parte și sunt sigur că-s mulți producători care se uită cu jind la ceea ce au pus pe roți francezii. Oh, the frenchies! Adevărul este că bicicleta arată spectaculos, se simte incredibil de stabilă și de manevrabilă pe traseu și este foarte bine închegată. Cadrul poate fi o sursă nesfârșită de povești, dată fiind forma cât și chițibușurile tehnice și am impresia că o să treacă ceva timp până ce voi putea afirma din nou același lucru. Asta dacă nu cumva cei de la Sunn chiar au dat tonul la o nouă perspectivă de design, una de inspirație pentru toți ceilalți care nu reușesc să mai iasă din monotonie, făcând asta poate chiar fără să-și dea seama. Shamann este compania ideală pentru concursurile de XCO, plimbări pe munte și mai puțin pentru maratoane dată fiind configurația transmisiei (dar care poate fi evident oricând actualizată pentru nevoile tale). Pe cât de sălbatică pare, pe atât de iertătoare devine pe traseele dificile, și pe cât de bine este amplasată în segmentul de preț, pe atât de multe priviri atrage. Well done!

Date relevante

Greutate totală: 12.45 kg fără pedale
Greutate cadru: 2.550 grame
Greutate roți*: 4.340 grame
Greutate furcă: 1.980 grame
Lățime ghidon: 720 mm
Lungime pipă: 70 mm
Greutate angrenaj: 680 grame (+BB 100 grame)
Rigiditate cadru: 52.3 Nm/grad
STW**: 48

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

La deal: 8/10
La vale: 10/10

Galerie foto:

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ