Acum citesti
Kona Fire Mountain

La cererile cititorilor nostri, care n-au fost deloc putine, am decis sa testam un model foarte raspandit al celor de la Kona Bikes, bicicleta Fire Mountain. In clipa de fata aceasta este oferita pentru aproximativ 1.500 de lei cu o echipare foarte generoasa.

In gama bicicletelor Kona, modelul Fire Mountain este pozitionat imediat dupa modelul Lana’i. Asadar, entry-level in foaia de specificatii, dar nu si in realitate. Foarte putini producatori echipeaza o bicicleta entry-level cu o furca Rock Shox Dart 1. Modelul testat de noi este versiunea 2009, insa deosebirile fata de modelul 2010 se rezuma doar la culoarea cadrului si nimic mai mult.

Din punctul nostru de vedere, modelul 2009 arata mai bine din punct de vedere al paintwork-ului decat modelul anului 2010 : combinatiile de culori cu alb, rosu si albastru sunt mai atractive si ofera un aspect mai sportiv decat visiniul anost prezent pe noul model. Insa aceasta este o chestiune subiectiva, iar gusturile nu se discuta. Niciodata.

Si daca tot a venit vorba de gusturi, n-avem cum sa nu facem referire la marimea cadrului bicicletei pe care am testat-o : acesta masoara nici mai mult, nici mai putin de 20 de inci, o dimensiune care deja nu mai are legatura cu un aspect sportiv ci mai degraba cu satisfacerea necesitatilor unui rider foarte inalt. Poti opta la Kona Fire Mountain pentru un cadru de 14, 16, 18, 20 si 22 de inci. Iar daca nu esti foarte inalt, te incurajam sa alegi o versiune mai mica, tocmai datorita aspectului.

Cadru / Pe traseu

Cadrul lui Kona Fire Mountain arata bine in dimensiuni ceva mai reduse. Nu beneficiaza de artificii ingineresti si nici de tevi foarte groase : este o bicicleta pentru plimbari la padure, prin oras sau pe diverse trasee mai putin extreme. Din acest punct de vedere, putem afirma ca nici in unghiurile cadrului nu se simte sportivitate sau ajutor de nadejde pe urcari. In schimb sunt suficient de bine proiectate incat sa-ti ofere confortul necesar pe traseele mai sus specificate.

Nu este nicidecum un cadru fragil, cei de la Kona montand pe acesta protectii suplimentare la imbinarile din partea frontala a cadrului. In versiunile mai mici, cele doua tevi se petrec reusind sa ofere o si mai mare rezistenta in timp. Insa acea zona este destul de protejata de furca cu amortizor Rock Shox care este livrata standard odata cu bicicleta, asa ca nu este loc de probleme.

Calitatea imbinarilor si a sudurilor este multumitoare : nu sunt de mare clasa in schimb sunt lucrate cu atentie. Se pot observa mici scapari ici-colo, insa deloc ingrijorator. Cadrul ofera si posibilitatea montarii unui portbagaj suplimentar, prinderi regasindu-se atat pe bascula cat si pe urechile cadrului. De asemenea sunt oferite nu una ci doua prinderi de bidoane pe cadru.

Echipare

Foarte generoasa echiparea in acest segment de pret, mai ales daca o comparam cu modelul Lana’i care este cu 300 de lei mai ieftin. Kona Fire Mountain ofera o furca Rock Shox Dart 1 cu o cursa de 100 de mm cu reglaj doar de preload, frane pe disc mecanice Hayes MX-4 care presteaza multumitor, manete de frana Avid destul de ergonomice si schimbatoare de foi si de pinioane Shimano.

Acestea din urma nu se numara printre cele mai precise si silentioase, provenind din gama de entry-level al producatorului japonez, insa pentru necesitatile minime isi fac treaba. Pot aparea mici disfunctionalitati in timp si au nevoie de o intretinere mai atenta daca doresti sa le pastrezi pentru mult timp. Dar un upgrade al acestora poate fi facut oricand, daca iei in calcul ca vei schimba si shifeterele Shimano Acera.

Nu ne-a impresionat foarte mult angrenajul, Suntour CW XCC T102, de o calitate inferioare despre care nu am auzit pareri prea bune. Cantareste destul de mult iar foile sunt nituite, deci nu le vei putea demonta niciodata daca doresti sa utilizezi doar foaia mijlocie. Toata configuratia raportata la pretul pentru care este oferita bicicleta, ne obliga sa nu strambam din nas la acest angrenaj. Bine de retinut este faptul ca-i poti face un upgrade cu ceva mai calitativ de la Shimano pentru o suma modica : intre 100 si 200 de lei.

Revenind la furca, o sa-ti destainuim un mic secret : o poti utiliza si pe la munte cu conditia sa nu abuzezi de ea! Cursa nu se simte pe deplin la 100 de mm, insa ofera amortizari mai mult decat decente. In fond, este un Dart 3 sau Dart 2 dar cu mai putine functii. Asadar, are recomandari bune.

Anvelopele nu ne-au impresionat deloc, mai ales ca sunt modelul K 922 de la Kenda, testat si de noi. Fiind un set de anvelope entry-level acestea nu ofera suficient grip in virajele mai scurte, sunt realizate dintr-un compound destul de dur iar pe noroi nu prea fac fata. Am decis sa ne orientam dupa aceste criterii, deoarece sunt situatii de care te poti lovi in timpul plimbarilor pe potecile de munte. Iar daca ploua, noroiul va fi inevitabil omniprezent.

Saua este confortabila, modelul WTB Speed V Sport fiind testata si de noi in urma cu ceva timp. Daca esti obisnuit cu mersul pe bicicleta o sa ti se para in regula, altfel vei avea nevoie de aproximativ 2 zile de acomodare.

Concluzie

Se intampla rar sa avem multe cuvinte de lauda pentru un model entry-level. Insa Kona Fire Mountain lasa concurenta in urma in primul rand datorita configuratiei de componente raportata la costul total al bicicletei. Astfel, aceasta reuseste sa trezeasca interesul chiar si cumparatorilor care au stabilit un buget de aproximativ 1.000 – 1.200 de lei pentru o bicicleta. Surplusul de 300 de lei pina la cei 1.500 de lei pentru care este oferita Kona Mountain merita din plin, deoarece obtii o furca functionala si franele pe disc. In plus, obtii piese in general mai bune in echiparea de baza.

Cu unele exceptii, reamintind aici de angrenaj si de anvelope, bicicleta Kona Fire Mountain ofera suficiente motive pentru a fi achizitionata pentru cei cu bugete reduse sau foarte reduse. Are ceva mai mult de oferit decat concurenta si poate fi exploatata si pe poteci lejere de munte, afara sa-ti fie frica ca anumite componente s-ar putea distruge. Daca te decizi s-o scoti la munte, acorda putin atentie jantelor : acestea se pot descrenta destul de usor la incasarea unor lovituri laterale.

Daca doresti s-o transporti din loc in loc, afla ca nu este foarte usoara. Va trebui sa te obisnuiesti cu cele aproximativ 15 kg ale sale. Daca te decizi pentru Kona Fire Mountain vei juca pe o carte norocoasa. Insa nu-ti imagina ca vei cumpara bicicleta perfecta, deoarece daca ar fi fost asa, ar fi costat cu aproximativ 2.000 de euro mai mult.

Vezi Comentarii (13)
  • Am mai facut referire si alta data, uitati-va la varianta DeLuxe a acestui model care, pentru aproximativ 200 de lei in plus fata de cea prezentata aici(la reducere, cand s-a gasit, se vindea cu 1660-1700)ofera furca Dart 2, pinioane, lant, schimbatoare Deore, angrenaj FSA. Eu am luat modelul de 16″ care cantareste 12,5 kg.

  • Salut! Este o varianta buna cea pe care o propui dar pornisem intial de la un buget de 1.200 de lei. Kona Fire Mountain costa 1.500 de lei (cu tot cu reduceri) iar pentru versiunea De Luxe mai trebuiesc inca 200 de lei. Diferenta ar fi de 500 de lei in total. Ramane la alegerea cumparatorului iar sugestia ta este una binevenita pentru cei vor sa impinga un pic mai mult pragul financiar dedicat noi biciclete.

  • Am si eu acest bike si sunt foarte multumit .De fapt nu are 15 Kg , ci 14 , de aceea merita mai mult la greutate . Dotarile , deasemenea sunt cotate cam jos , la banii acesti nu gasim ceva mai bun decat furca Rock Shox Dart 1 sau frane pe disc de la Hayes .

  • Dar totusi asa de mare sa fie diferenta intre un cadru de 20 si unul de 18? Este utilizat mai mult material, dar totusi 900 de grame in plus par destul de multe. O sa cantarim si o versiune de FireMountain cu cadru de 16 inci sa vedem daca exista diferente foarte mari.

  • Ti se potriveste inaltimea cadrului de 18 sau de 20. Ar trebui sa te urci pe ambele sa vezi cum te simti. La un cadru de 18 inci mai poti compensa din sa (adica o mai ridici), la cadrul de 20 nu mai sunt prea multe de facut.

  • nu o mai gasesc pe nicaieri cu cadru de 18”, peste tot stoc epuizat. Cred ca cel mai bine ar fi sa mai astept pana la primavara-vara si sa ma orientez catre altceva.Nu pot sa o testez nicaieri, am sunat la magazin si mi-au spus ca ma pot urca doar pe ea in magazin si ar trebui sa dau o tura ca sa vad cum este(nu sunt nici din bucuresti). Multumesc pentru raspuns:D ai fost rapid

  • Eu am acest model de vreo doi ani si personal sunt destul de multumit. Pentru oras e perfecta. E agila si suficient de rapida. Tin sa precizez ca anvelopele Kenda sunt slabe, motiv pentru care imediat le-am schimbat cu unele Schwalbe. Franele mecanice asa si asa… Acum am Hayes Stroker Trial si trebuie sa recunosc ca e mai bine cu franele hidraulice. Intrebarea este… Desi nu am avut probleme cu angrenajul, merita sa il schimb? Daca da, ce imi recomandati?

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

sixteen + twelve =