Transmisia bicicletei este partea care te pune în mișcare atunci când pedalezi. Formată din lanț, pinioane și angrenaj, respectiv doar foi în cazul testului de față, transmisia este supusa negreșit uzurii datorită pe de o parte, forțelor mari care acționează aici și pe de altă parte mediului care consumă constant aceste piese. Obișnuiți fiind pe partea de transmisie, cu produse de la cei doi mari grei, Shimano și Sram, am vrut să vedem care sunt performanțele unor componente mai ieftine, raportat la prețul redus pe care îl au.

Force nu este primul brand care îți vine în minte atunci când spui pinioane sau lanț de bicicletă. Și totuși cehii din spatele mărcii fac niste lucruri foarte bune, care devin și mai bune când pui în balanță prețul pe care îl au.

În testul de față am încercat trei produse: o casetă cu 9 pinioane, un lanț pentru 9 pinioane și o foaie cu 32 dinți, cea medie. Pentru toate am găsit calitatea la un nivel foarte bun. Doar faptul că nu s-a folosit cel mai nou sau mai ușor material în domeniu, a facut ca greutatea să fie mai mare în comparație cu ceva mai scump.

Caseta Force este construită din 9 pinioane din oțel. De aici poate și greutatea mai mare și anume 441 grame, mai mult decât în specificațiile oficiale. Oțelul dă o greutate mai mare însă oferă și o rezistență mai mare în timp, comparat cu pinioanele din aluminiu întâlnite la casetele mai scumpe. La capitolul aspect, pinioanele stau excelent, oțelul fiind cromat. După câteva sute bune de kilometri, cromul se menține încă în stare foarte bună. Ideal este să întreții și lanțul, cu spălare și lubrifiere regulată, pentru a-i prelungi viața și pentru a nu murdări pinioanele. Niște pinioane năclăite nu doar că sunt mai greu de servisat și manipulat, dar se uzeaza și mai repede.

Gama de viteze pentru cele 9 pinioane este 11-36t. Este suficient pentru o bicicletă „normală” să-i spunem, mtb sau cursiera, și nu de ultimă generație la care întâlnim mai multe pinioane și mult mai mulți dinți. Construcția este excelentă și include proeminențele speciale care ajută la urcarea lanțului. Tot legat de construcție, pinioanele prezintă și mici perforații care ajută la micșorarea greutății. Instalarea casetei se face prin culisare, iar strângerea cu ajutorul piuliței speciale eloxată în culoarea roșie, un detaliu frumos de pus pe bicicletă.

Lanțul Force YBN S9010 este și acesta foarte bine finisat. Dimensiunile sale de 1/2″ x 11/128″ și 116 zale îi oferă o greutate pe care noi am măsurat-o la 280 grame, mai puțin decât în specificațiile oficiale. La greutatea asta contribuie și faptul că pinii sunt perforați, deci greutate redusă per ansamblu.

Force YBN S9010 nu este cel mai ieftin din gamă. Mai jos există încă alte 5 lanțuri pentru 9 viteze de la Force, cu preț pornind de la 55 lei. Partea bună este că pentru modelul testat de noi, producătorul include și quick link-ul detașabil, util pentru a putea demonta lanțul fără a fi nevoie de presă. Lanțul este compatibil și cu bicicletele de șosea și cu mtb.

Foaia Force 32T este un produs aparent simplu însă când privești de aproape sesizezi detaliile care o fac să funcționeze bine în timpul pedalatului. Cântărită la 85 grame și aceasta a fost mai ușoară decât menționează producătorul în specificațiile oficiale. Construcția plăcii este simplă, din oțel, însă include detaliile necesare bunei schimbări de viteze, cum ar fi canalele ajutătoare și pinii speciali pentru urcarea lanțului. Și aici, faptul că materialul este oțel și nu aluminiu, o vor face să fie mult mai rezistentă în timp.

PCD-ul este 104 mm pentru această foaie, așadar se va potrivi cu spider-ele cu 4 șuruburi care au această specificație. Versatilitatea plăcii Force este îmbunătățită de faptul că este compatibilă nu doar cu lanțurile pentru 9 viteze ci și cu cele mai late, coborând până la 6 viteze. Ca să nu mai vorbim și de preț La doar 17 lei, această „consumabilă” este cât se poate de accesibilă.

În teren cele trei produse s-au comportat admirabil, chiar exemplar. Cu o pereche de schimbătoare bine reglate nu vei avea nicio problemă. În timpul schimbării vitezei lanțul curge frumos peste pinioanele cromate. La fel și în față, când urcăm de pe foaia mică pe cea medie, respectiv foaia mare dacă ai angrenaj cu doar două placi.

Consider foaia, pinioanele și lanțul Force ideale pentru orice bicicletă mtb sau cursiera. Le văd mai potrivite a fi instalate pe o bicicletă pentru navetă, touring, trekking sau pentru antrenament, din simplul motiv că per total, sunt mai grele. Un alt motiv pentru care le vad mai potrivite pentru astfel de biciclete este numărul de dinți la casetă. Pentru un amator cu antrenament mediu, 36t sunt suficienți doar dacă în față ai cel puțin două foi. În rest, din punct de vedere al performanței, le găsesc potrivite chiar și pentru bicicleta pe care o folosești la concursuri.

Greutate   Pret
Caseta Force 9v 441 g 9 pinioane, 11-36t, oțel cromat, mtb / șosea 65 lei
Lanț Force YBN S9010 280 g 9 pinioane, 1/2″ x 11/128″, 116 zale, quick release inclus, mtb / șosea 99 lei
Foaie Force 32t 85 g Compatibilitate 6-9 pinioane, 32 dinți, PCD 104, oțel 17 lei

Importator: SprintSports

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentS-a deschis Thule Store, un showroom dedicat mărcii suedeze în București
Articolul următorDanny Macaskill în San Francisco
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ