Biciclete mid-level: buget sau performanță?

4

Notă: toate costurile și încadrările în clasele respective de preț sunt adaptate pieței din România și sunt valabile pentru anul 2011, anul redactării articolului.

Clasa mid-level pornește de la aproximativ 2.000 de lei (mid-level inferior) și se extinde până la aproximativ 4.000 de lei (mid-level superior). În cazul unor producători premium, această clasă se poate extinde până la 5.000 de lei. Care sunt avantajele bicicletelor mid-level? Ce performanțe oferă aceste biciclete pentru bugetul menționat? Cum și unde pot fi exploatate? Sunt întrebări la care vom răspunde în acest articol.

Prin definiție, segmentul mid-level este responsabil pentru un produs care îmbină performanțele bune cu un buget relativ redus.

Ce echipare trebuie să aibă o bicicletă mid-level?

Pentru că plaja este destul de mare, între bicicletele de 2.000 și cele de 4.000 de lei sau mai mult, vor exista diferențe semnificative. Producătorii sunt cei care impun standardul când vine vorba de echipare, dar și de cadru. Unele biciclete de 4.000 de lei, utilizează spre exemplu același cadru ca cel al unei biciclete de 2.000 de lei, însă cu componente diferite.

Câteva exemple din componentele mid-level întâlnite pe aceste biciclete:

La nivel de transmisie (schimbătoare, angrenaj, pinioane): Shimano Alivio, Shimano Deore, Shimano SLX, Sram X.4, Sram X.7.
La nivel de furci (sau amortizoare): Rock Shox Dart/XC 30, Rock Shox Recon, Rock Shox Tora (câțiva producători), Fox 32 Alps (câțiva producători), Manitou Match, RST F1rst, RST Gila, RST Omega, Suntour Raidon, Suntour XCM/XCR/XCT.
La nivel de frâne: Shimano M445, Avid Elixir 3, Avid Elixir 1, Magura Julie/MT2, Tektro Draco, Tektro Auriga.

Pentru suma minimă încadrată în această clasă (2.000 Lei), bicicleta ar trebui să fie echipată cu un set de frâne hidraulice (cel mai probabil Tektro Draco, Shimano M445), o furcă pe arc RST Omega, Rock Shox Dart sau Suntour XCM/XCR/XCT, un set de butuci pe rulmenți, pinioane pe casetă și schimbătoare din gamele Shimano Alivio sau Sram X.4. Când vine vorba de schimbătoare, acestea ar trebui să facă parte din ultima generație (2011). Asta deoarece există diferențe semnificative între performanțele oferite de schimbătoarele mai noi și cele mai vechi. Shimano Alivio este doar un exemplu.

Nu toate componentele menționate mai sus fac parte însă din clasa mid-level. Schimbătoarele Shimano Alivio sau Sram X.4, precum și frâne precum Tektro Draco sau furcile Rock Shox Dart/XC 30 și Suntour XCM fac parte din clasa entry-level. De aceea, regăsim aceste componente în partea inferioară a clasamentului bicicletelor mid-level.

Bicicletele aflate la polul opus și tind spre bugetul de 4.000 de lei sau mai mult, trebuie să fie dotate cu o furcă pe aer (nu pe arc), frâne hidraulice mid-level (precum Avid Elixir 3 sau Magura Julie cu discuri de minim 180 de mm pentru partea frontală), un angrenaj de tip Hollowtech II (cu bottom bracket inclus), casetă cu minim 8 pinioane, schimbător de pinioane și de foi din clasele superioare (Shimano SLX, XT sau Sram X.7) și anvelope din clasele mai scumpe (vezi versiunea EVO a anvelopelor Schwalbe sau versiunile Racesport de la Continental).

Care este costul corect al unei biciclete mid-level?

Acesta depinde foarte mult de echipare, dar și de calitatea cadrului. De aceea, o bicicletă oferită pentru 3.000 de lei de la un producător premium (Giant, Felt, Scott, Orbea, Cannondale etc), poate avea aceeași echipare ca cea a unei biciclete de 2.000 de lei, dar care provine însă de la un producător mai puțin renumit (Cube, Focus, Univega, Kellys etc).

Prin urmare, dacă dorești să pedalezi pe o bicicletă premium, va trebui să scoți mai mulți bani din buzunar. Este aceeași regulă ca și în industria automobilelor. Dacia Duster poate avea aceleași performanțe ca un BMW X.3 pe teren accidentat, doar că acesta din urmă este construit mai atent, este mai bine finisat și profită de faptul că are o imagine puternică pe piață.

Comparate cu biciclete entry-level și high-end

Aici lucrurile sunt foarte clare: bicicletele mai ieftine de 2.000 de lei sunt recomandate doar pentru plimbări recreaționale și mai puțin pentru drumuri montane. Sunt mai grele și sunt echipare cu componente inferioare.

Bicicletele high-end sunt mai durabile, mai ușoare și beneficiază de ultimele tehnologii în domeniu. În același timp pot fi explotate și pentru concursuri foarte dificile, deoarece datorită greutății scăzute poți pedala mai eficient și mai simplu.

Cum știu că am ales cea mai bună variantă?

Pentru a găsi bicicleta cu cel mai bun raport echipare/preț, nu-ți rămâne decât să identifici modelele preferate, apoi să pui specificațiile una lângă cealaltă. Vezi care dintre ele oferă cea mai bună configurație de piese, apoi interesează-te de calitatea cadrului. Sau de ce nu, mergi la un dealer și observă direct diferențele între finisajele cadrelor.

Pe ce trasee pot pedala cu o bicicletă mid-level?

În clasa de preț de la 2.000 la 3.000 de lei, bicicletele pot fi utilizate pe trasee recreaționale, în concursuri de Cross Country sau Maraton și pe poteci de munte. Aceeași regulă este valabilă și pentru segmentul 3.000 – 4.000 de lei, cu mențiunea că bicicletele vor fi mai ușoare, vor avea componente mai durabile și mai performante. Prin urmare tu vei depunde mai puțin efort pentru a parcurge respectivele trasee.

În afara bicicletelor de DirtJump, concepute special pentru probe extreme, bicicletele din această clasă sunt dedicate traseelor de dificultate medie. În general abuzurile (precum coborâri pe trasee abrupte) vor duce la uzarea prematură a pieselor sau chiar la distrugerea acestora.

Există biciclete full-suspenion în această clasă de preț?

Da, există, însă se remarcă printr-o masă totală destul de mare și în general pot fi achiziționate la prețuri de peste 3.500 de lei. Deoarece construcția acestui tip de bicicletă necesită investiții mai mari, producătorii vor face economie la componente precum furcile sau amortizoarele spate. De aceea, dacă ești în căutarea unei biciclete ușoare, este indicat să te uiți către un hardtail.

Exemplu: un hardtail oferit la aproximativ 4.000 de lei, nu ar trebui să cântărească peste 12 kg. Pe când o bicicletă full suspension cu același buget, poate depăși fără probleme bariera de 14 kg.

Concluzie

Mid-level este o clasă foarte importantă, deoarece la nivel global înregistrează un număr impresionant de vânzări. De aceea producătorii se bat în diverse oferte, echipând bicicletele de la un an la altul cu componente din ce în ce mai bune, menținând în același timp prețul anului anterior. În câștig va ieși întotdeauna utilizatorul final.

Dacă dorești să achiziționezi o bicicletă aflată în partea superioară a clasamentului, dar nu dispui de suma necesară, poți aștepta reducerile pentru modelele anilor anteriori. În general, lunile de iarnă sunt preferatele vânătorilor de oferte.

Notă: toate costurile și încadrările în clasele respective de preț sunt adaptate pieței din România și sunt valabile pentru anul 2011.

4 COMENTARII

  1. Foarte informativ articolul.

    Ar fi super niste tabele ca cea cu franele dintr’un articol similar (paralela shimano sram), dar si pentru celelalte componente. Entry-level, medium-level, premium-level.

    Inclusiv pentru producatori. Producatori premium in special.

    Incerc de 2 saptamani sa sintetizez / sa categorisesc producatorii de componente in astea 3 categorii: entry, medium, top (din cauza asta mi s’a parut tabelul cu franele shimano/sram cel mai simplu si direct si informativ)

    Multumim 🙂

  2. Salutare prieteni,o intrebare de incepator am si eu si va cer sfatul!Doresc sa achizitionez un bike,Carver pure cu echipare Shimado TX(nu stiu daca exista asa ceva,si nu este scris gresit..asa apare pe bicicleta) asa incat va intreb pe voi.
    Ce fel de echipare este aceasta? (Franele sunt disc)

  3. Detin o bicicleta entry level si as dori sa-i fac un upgrade sa ajung la nivelul de mid level. Credeti ca e mai bine sa iti cumperi alta bicicleta sau se merita sa faci un upgrade pe acelasi cadru.Am un Rockrider 500. 2014. Astept un raspuns.

    • Si eu lucrez la un proiect similar si am intampinat ceva probleme….
      Bicicleta vine echipata cu schimbatoare SramX4, care incorporeaza si maneta de frana.
      Daca treci pe frane hidraulice trebuie sa schimbi si schimbatoarele. Sram nu e compatibil cu Shimano si iti va trebui si un derailleur nou.
      Cadrul nu are urechi de prindere pentru furtun hidraulic. Se gasesc in magazine niste cleme
      autoadezive. Pe cele cu surub nu le recomand
      Daca nu ai frana pe disc pe spate, te mai costa si discul si butucul.

      Dar odata facuta modificarea, bicicleta capata alt aspect.

LĂSAȚI UN MESAJ