Cum reglezi corect o furcă

30

Preload, rebound sau compression sunt câțiva termeni pe care i-ai întâlnit pe reglajele furcii tale. Ce fac aceste reglaje și cum le setezi corect, îți vom explica în acest articol. În esență, o furcă oferă performanțe optime atunci când este reglată în funcție de greutatea ta dar și în funcție de traseul pe care urmează să-l parcurgi.

Cum amortizarea este un proces dinamic, reglajul va trebui realizat corect, astfel încât să te poți bucura cu adevărat de performanțele oferite de furca ta.

Preload-ul


Este disponibil pentru furcile pe arc. Rolul preload-ului este de a întări arcul, corelat direct cu greutatea ta. Astfel, dacă tu cântărești mai mult, va trebui să muți indicatorul preload-ului spre PLUS. Arcul fiind mai puternic, furca va prelua mai bine șocurile. Dacă greutatea ta este mai mică, va trebui să rotești de robinetul preload-ului spre minus.

Sag-ul (cursa negativă)


Se referă la cursa furcii, ce rezultă în urma așezării tale pe bicicletă. În momentul în care te-ai instalat pe bicicletă, vei observa că furca ta se va comprima. Este foarte important ca această cursă să nu depășească 20% din cursa totală a furcii. Asta înseamnă, că pe o furcă cu o cursă de 100 de mm, sag-ul va reprezenta 20 de mm.

Sag-ul este întâlnit la furcile pe aer, iar acesta poate fi reglat adaugând sau scoțând aer din furcă. Atenție, această operațiune trebuie realizată doar cu o pompă specială! Unele furci au indicator de Sag, fie imprimat direct pe brațul superior, fie prin prezența unui inel din cauciuc.Dacă nu beneficiezi nici de inel, nici de indicator imprimat pe braț, leagă în jurul unuia dintre brațele superioare un colier de plastic. Poziționează-l în partea superioară, imediat sub coroana furcii, apoi urcă-te pe bicicletă și observă/măsoară cursa negativă a acesteia.

Rebound-ul


Este viteza de revenire a furcii. Rebound-ul poate fi poziționat sub brațul drept al furcii sau deasupra acestuia, în funcție de modelul furcii. Dacă rebound-ul este setat la limita inferioară, amortizorul se va decomprima foarte rapid, roțile pierzând contactul cu solul. Astfel, pe secțiuni rapide cu denivelări pronunțate (rădăcini, pietre), vei pierde semnificativ din control, implicit din timp.

Dacă vei utiliza Rebound-ul la limita superioară, furca va fi mult prea lentă și nu va avea timp să înghită toate șocurile din traseu. Spre exemplu, vei putea observa cel mai bine funcționarea defectuasă a furcii în momentul în care cobori trepte. Prin urmare, vei pierde din cursa de amortizare a furcii.

Lasă-te pe ghidon cu toată greutatea până ce furca se comprimă la maxim. Când cursa atinge punctul maxim, va trebui să iei rapid mâinile de pe ghidon. La revenire, observă roata din față a bicicletei. Dacă nu se ridică de la sol, rebound-ul este setat corect. Dacă furca revine mult prea încet, setează robinetul spre plus.

În cazul furcilor RockShox: Broasca – revenire lentă, iepurele – revenire rapidă.

Compression


Așa cum o spune și numele, este viteza de compresie a furcii. Setează compresia doar în situația în care la frânări, furca se comprimă prea mult. Sau în cazul în care la trecerea peste pasaje mai înalte (sărituri), cursa furcii este mult prea mare. În mod normal, poziția trebuie să fie deschisă. Reglajul compresiei poate fi întâlnit în general pe furcile mai scumpe.

Lock-out


Este comanda care blochează cursa furcii. În funcție de furcă, aceasta poate bloca complet cursa furcii sau doar parțial. Unele furci mai scumpe au și reglaj de Lock-Out force, prin intermediul căruia poți stabili cât de rigidă vrei să fie furca în momentul în care acționezi Lock-Out-ul.

Dacă ești începător și există riscul să uiți comanda de Lock-Out blocată pe un traseu denivelat, este de preferat ca forța lock-out-ului să fie mai mică, prin urmare să mai permită o cursă de 1-2 mm. Exploatarea unei furci cu Lock-out-ul acționat, pe un traseu denivelat, poate duce la distrugerea acesteia.

Travel adjust


Acesta este un reglaj suplimentar, ce poate fi acționat prin intermediul unui robinet, plasat pe brațul drept sau stâng al furcii. Este responsabil pentru mărirea sau micșorarea cursei. O cursă mai mică este mai eficientă pe porțiunile de urcare, pe când cea mare, este potrivită coborârilor. Nu toate furcile sunt dotate cu această opțiune.

Furcile utilizate în acest articol: Fox 32 Float (gri), Rock Shox Recon (albă, pentru Travel adjust), Suntour XCM (albă, pentru preload și Lock-Out), Rock Shox Lyrik (neagră, pentru Sag). Fotografii: FreeRider.ro.

30 COMENTARII

  1. Ai gresit la rebound. Cand furca e pe rebound rapid ( ex. iepurele) roata revine imediat pe sol si ai stabilitate. Si socul spate se regleaza la fel, cu revenire rapida. Furca e la fel de sensibila pe ambele reglari doar revenirea e diferita. Modifica sa nu faca nimeni asa, e contraindicat. Efectul de bobing tocmai asa apare, cand socul revine prea greu. E elementar, e abc-ul reglajului pe coborare, rebound rapid.

  2. Salut Florin! Daca rebound-ul este setat spre minus (in capat), viteza de revenire va fi foarte mare, implicit te va arunca in sus. Daca este setata spre plus (in capat), acesta va reveni foarte greu.

    Din manualul tehnic FOX: “Front end springs back too quickly after bumps, poor traction in bumpy corners
    Causes
    Not enough rebound damping
    Solutions
    Increase rebound damping if adjustable”

  3. Am vazut si un manual reba, am mai citit si alte opinii pe forumuri de afara si nu poti seta pe revenire lenta pt. ca la 2-3-4 socuri succesive poti ramane complet fara cursa, si, in al 2-lea rand, la orice soc roata sare in sus, deci e nevoie sa revine repede pe sol. Asa ca sustin ca rebound trebuie sa fie rapid, sau cel putin la mijloc pe coborari. Pe urcari e altceva.

  4. Florine florine !!!!
    Ia imagineaza-ti matale 3 damburi la rand, tu cu furca fara rebound deloc. Primul il iei ok, la al2-lea poate iti baga arcu de revenire roata fix in damb ca sa ai aderenta si la al 3-lea damb un arc (nu stii de unde) iti arunca roata fata de pe trasa. Si daca revenirea aia e bine sa fie rapida, de ce au mai pus producatorii reglaj pt incetinirea ei?

    Spor!
    Nake

  5. @Florin: cred ca s-a creat o confuzie, deoarece acelasi lucru pe care l-ai scris in comment, incercam sa ti-l explic si eu. Daca este prea lenta revenirea, furca isi revine foarte greu. Da, cazul ideal este sa fie pozitionat pe mijloc.

  6. Intrebare: bratul drept al furcii(cel cu reboundul) ajuta la revenire impingand roata in jos, sau doar modereaza actiunea arcului? Va intreb pt ca am o Tora careia i s-a blocat reboundul pe Slow si as vrea sa-l modific cumva din interior pe Fast. Multumesc 🙂

  7. Salut,

    Indiferent daca furca Tora este pe arc sau aer, bratul drept, cel cu reboundul are rolul de a controla cat de greu sau usor revine. Forta care impinge roata in jos este data de bratul stang, mai exact de cartusul de aer sau de arcul din interior (ce se comprima trebuie sa si revina :)).
    Daca s-a blocat reboundul, recomandarea mea este sa mergi la un service ca sa constate ce anume s-a stricat si sa schimbi piesa respectiva. In felul acesta te vei bucura de toate facilitatile reglajului de rebound. Daca te pricepi si vrei sa-ti bagi singur nasul pe acolo, gasesti aici pe site manualul tehnic de Tora http://www.freerider.ro/manuale/manual_tehnic_rock_shox_tora.pdf

    Spor
    Stef

  8. Am si eu impresia ca descrierea rebound-ului este alambicata:
    voi spuneti ca la setarea iepure / limita inferioara / decomprimare rapida rotile pierd contactul cu solul. Cum ar putea caracteristica de decomprimare rapida sa duca la pierderea contactului cu solul??? Efectul obtinut nu este cumva exact opusul?
    Eu unul stiu ca pe teren mai accidentat am nevoie ca furca sa-mi readuca roata cat mai repede pe sol, rezulta nevoiea de decomprimare rapida, agresiva. In caz de teren lin (asfalt?) n-am nevoie de o furca nervoasa, rezulta ca decomprimarea se poate face si mai lent rezultand astfel si un confort sporit. Oricum, cred ca rebound-ul merge mana in mana cu viteza de comprimare sau mai bine spus rezistenta amortizorului la greutatea rider-ului.

  9. @bresfe: de aceea nici nu am recomandat in articol utilizarea celor doua limite (fiecare cu dezavantajul acesteia). Important este sa gasesti setarea in functie de traseu (asta daca bineinteles ai rabdare s-o faci de fiecare data).
    Dintr-un manual Rock Shox: “Rebound damping set too low will cause the fork to jump back or jump up into the rider after a big impact.”

  10. salut auzi u poate stii mai bine am si eo o furca dubla si unde intra bratele inauntru am jok se misca in fata si spate ce as putea facee adauga id ovi_mafiotu65 care stie plzzz am mare nevoie

  11. “Asta înseamnă, că pe o furcă cu o cursă de 100 de mm, sag-ul va reprezenta 20 de mm.”

    Asta inseamna ca daca ma sui pe bicicleta si o alta persoana masoara bratele superioare ale furcii ar trebui sa am 100mm ca si distanta ramasa? sau 80?

  12. Saltare,si o intrebare…cu rima…

    Daca nu am folosit furca din 2009 pana acum(mai 2013) cand m-am hotarat s-o montez,trebuie doar amorsata de cateva ori sau dusa la mecanic pentru servisare ? ma rog…sa inlocuiasca uleiul si ce-o mai fi pe acolo…Este nou nouta…

    Fiind vorba despre o Rock Shox Dart2 , are preload, rebound si posibilitate de lockout cu maneta pe ghidon, cursa 80 mm

  13. Salut ,

    Am o furca SR SUNTOUR XCT V4 ( echipeaza Focusul meu ) – nu e cine stie ce , poate o voi schimba .
    Deci , are PRELOAD – daca vreau sa fie mai tare furca ( sa se lase mai greu ) invart spre + , sau spre – … nu simt nicio diferenta . Si cam cat ar trebui sa invart ?

  14. Preload-ul are rolul de a întări arcul. Din păcate la modelul menționat de tine, într-adevăr, nu se simte nicio modificare atunci când învărți de acel robinet. Este o caracteristică a furcilor ieftine.

  15. Am o furca Rock Shox Dart2, dupa ce sterg ambele brate ale furcii si ma las pe ea de cateva ori un brat se unge cu ulei dar celalat ramane uscat, e normal?

  16. Dintr-un manual Rock Shox: “Rebound damping set too low will cause the fork to jump back or jump up into the rider after a big impact.”

    Revenirea prea rapida, va readuce roata foarte rapid pe sol, dand un “recul” la ghidon. Daca inteleg bine, aceasta reactie ridica roata de pe sol.

  17. sal…….am o furca SR Suntour pe bicicleta si am preloadul si lock out setate la mijloc asa mi a venit direct de la producator …..intrebarea mea daca setare e buna la greutatea mea…am 55-60 kg 1,75m inaltime?

  18. In cazul Preload-ului. 1. Cum stiu cat trebuie sa rotesc? si 2. Eu m-am jucat un pic la el. Cum imi dau seama daca e prea mult pe minus sau prea mult spre plus? 3. Daca eu am 90kg, in ce directie si cat trebuie sa il rotesc? Mai pe scurt, cum imi dau seama care e reglajul optim?

  19. Salutare Freerider!
    Adaug o intrebare legata de preload:
    Cum se regleaza acesta? 🙂
    Da, stiu, se roteste + sau – in functie de greutate.
    Dar ce inseamna capetele?
    Capat de – ar fi 50kg iar capar de + 130kg?
    Cum imi dau seama cat sa invart?

    • Daca arcul are o rata de compresie lineara, atunci butonul de preload va comprima arcul (sensul +) cativa centimetrii, iar asta nu ajuta decat la determinarea SAG-ului. Furcile cu arc metalic sunt de obicei livrate cu arcuri de duritate medie. Persoanele foarte usoare sau foarte grele au nevoie de arcuri mai moi sau mai tari.

LĂSAȚI UN MESAJ