Acum citesti
KTM Ultra Fire (2011)

Dacă nu ai avut contact până acum cu o bicicletă KTM, probabil te vei întreba ce oferă producătorul austriac în segmentul entry- spre mid-level, în afara de culoarea roșu aprins care dorește să descrie starea de spirit a lui Ultra Fire. Raportat la concurență, Ultra Fire vine cu un preț sensibil mai mic și cu dotări ceva mai bune. Cu toate acestea, nu reușește să iasă din cercul vicios impus de furcile Suntour. Iar ca dovadă în acest sens, Ultra Fire 2011 este dotat cu o furcă Suntour, model XCM, oferit însă într-o notă coloristică aparte, aspect ce ar putea induce în eroare la o primă vedere chiar și o privire avizată.

Cu o lungă tradiție în producția de motociclete dar și de biciclete, KTM oferă biciclete cu cadre durabile, lucrate în detaliu, atrăgătoare și vopsite pe măsura pretențiilor. Despre ce pretenții este vorba? Despre crearea unei imagini de producător premium, dar care joacă într-o ligă mai slabă atunci când vine vorba de prețuri. Iar asta cu siguranță este o veste care-i va bucura pe mulți.

Până una alta, vei putea citi în acest articol dacă laudele de mai sus i se cuvin lui Ultra Fire 2011 și de asemenea, dacă acesta ne-a îndeplinit așteptările pe un traseu de munte, deloc simplu.

Cadrul

În cazul lui Ultra Fire 2011, acesta se prezintă bine finisat, cu suduri de calitate, vopsea de calitate, stickerele fiind încastrate în vopsea și nu aplicate ulterior peste acesta. Față de modelul anilor anteriori, cei de la KTM au modificat și țevile cadrului, care sunt acum ușor ovalizate. Țevile inferioare ale basculei sunt mai plate și mai groase decât în mod normal iar urechile cadrului sunt destul de mari inspirând soliditate și siguranță. Urechile au rămas neschimbate de la modelele anilor anteriori, având ștanțate sigla KTM.

Aș putea descrie cadrul potrivit atât pentru Cross Country (cu mici rezerve în priviința greutății) cât și ca alternativă la cadrele din CrMo pentru All Mountain. Cu o furcă mai înaltă, de aproximativ 140 de mm, acesta va beneficia de un aspect mai agresiv iar unghiurile cadrului te vor ajuta cu siguranță pentru o astfel de exploatare.

Pe cadrul lui Ultra Fire poți monta la nevoie și un portbagaj sau două suporturi pentru băutură. De apreciat este și traseul cablurilor: cele pentru schimbătoare se află sub țeava superioară a cadrului, pe când cel pentru frâna hidraulică spate se află sub țeava inferioară. Nici cablurile pentru schimbătoare, nici conducta de frână, nu incomodează.

Dacă te decizi să montezi anvelope mai groase, o poți face fără griji dacă te menții în plaja maximă de 26 x 2.30, deoarece bascula permite un „clearance” (distanța dintre anvelopă și basculă) decent. Altfel decât o face concurența, este prinderea etrierului spate, care își are poziția între segmentul superior și cel inferior al basculei. În mod normal, acesta este prins pe țeava superioară a basculei. Un artificiu de design, care este menit să sporească și din performanțele de frânare ale bicicletei (conform producătorului, țeava nu mai flexează – greu de remarcat).

Control

Bicicleta se comportă decent pe urcări, deși greutatea cam mare se va face resimțită după mai mulți kilometri de pedalat. Unghiul seattube-ului este suficient de drept pentru a-ți facilita reprize de urcări bune (pedalând direct din șa), ceea ce mă duce cu gândul la unele upgrade-uri ulterioare pentru a mai da jos câteva sute de grame de pe bicicletă.

La coborâri, ghidonul destul de îngust nu oferă un control foarte bun și nici siguranța scontată, datorită diametrului mai mic. Este clar că această bicicletă nu a fost concepută pentru coborâri dificile, tehnice, însă are un potențial mare, dacă vei înlocui componentele cheie.

Poziția pe bicicletă este una sport, ceea ce te va incomoda ușor atunci când va trebui să tragi de ghidon pentru a sări sau pentru a evita unele obstacole. În mod cert, o pipă sensibil mai scurtă, ar rezolva această problemă, deoarece îți va aduce ghidonul mai aproape.

Echipare

La acest capitol întâlnim componente potrivite segmentului din care bicicleta face parte. Comprată însă cu Felt Q720, spre exemplu, KTM Ultra Fire oferă o configurație de componente asemănătoare, însă cu un preț de aproximativ 1.000 de lei mai mic! Adică o diferența mai mult decât semnificativă, care ar putea constitui o investiție ulterioară în accesorii, protecții și echipament.

Furca Suntour XCM cu o cursă de 100 de mm, cu Lock-out (blocare) și Preload (setarea arcului în funcție de greutatea ta) este la fel de dezamăgitoare la capitolul funcționalitate ca și restul de modele XCM de pe toate bicicletele testate până în prezent. Un singur aspect o scoate din această situație și anume designul. Cei de la KTM au reușit să gândescă un design care să armonizeze perfect cu restul bicicletei și care nu va da de bănuit că pe Ultra Fire este montat un Suntour. Mai ales că sigla XCM este vizibilă doar dacă privești furca din spate. În orice caz, nu este opțiunea ideală pentru traseele mai dificile de munte.

Dacă furca lui Ultra Fire lasă de dorit, cei de la KTM compensează pe două planuri importante: frânele și schimbătoarele. Shimano M445 sunt frânele hidraulice responsabile pentru oprirea bicicletei la timp. Pe coborâri dificile, acestea încep să-și arate limitele prin apariția fading-ului, dar cu toate acestea, vor menține bicicleta sub control (discul de 180 de mm montat pe față este responsabil pentru reprize de frânare mai bune). Manetele sunt foarte reușite și oferă o priză foarte bună a degetului în capătul pârghiei. Discul de 160 de mm, montat pe spate, este suficient pentru orice traseu abordat.

Schimbătorul de pinioane Shimano SLX prestează foarte bine și face o echipă bună cu schimbătorul de foi Shimano Deore. Angrenajul este de tip Octalink, o echipare bună în acest segment de preț. Cu toate acestea, un angrenaj de tip Hollowtech II ar mai fi redus din greutatea bicicletei și ar fi sporit de asemenea și performanțele. Rapoartele sistemului de transmisie sunt bune și sunt utile atât celor care vor exploata recreațional bicicleta cât și celor care îți doresc o plimbare ceva mai agresivă.

Anvelopele Continental Race King în formatul 2.0 nu oferă performanțele pe care le-am fi așteptat. Crampoanele sunt mici, pereții laterali destul de subțiri, iar pe un traseu pietros te aruncă dintr-o parte în cealaltă. De asemenea, nici pe teren mai moale sau la rularea peste zone acoperite cu frunze, acestea nu strălucesc. În schimb, pe macadam sau pe poteci au viteză de rulare foarte bună. La fel și pe asfalt.

Concluzie

Ultra Fire 2011 este o bicicletă de munte cu potențial, iar dacă vrei să scoți ce-i mai bun din ea (cât și ceva peste) va trebui să recurgi la mici upgrade-uri de componente. Altfel, echiparea este foarte corectă pentru prețul propus, iar cadrul este foarte bine finisat și durabil. De asemenea, este de apreciat atenția la detalii pe care austriecii o manifestă când vine vorba de biciclete. Privită în detaliu, toate elementele contribuie la o bicicletă arătoasă, care inspiră calitate.

Este trasă în jos însă de furcă și de anvelope, iar când vine vorba de control, de ghidonul îngust. Exceptând furca, restul reprezintă investiții minore. Iar dacă raportăm KTM Ultra Fire 2011 la ofertele altor producători premium, este lesne de înțeles că vei rămâne cu ceva bani în buzunar pe care-i poți investi ulterior atât într-o furcă nouă, cât și în avelope sau ghidon.

Vezi Comentarii (2)
  • Salut, am si eu o intrebare,vreau sa cumpar o bicicleta KTM dar problema e ca are o furca furca Rock Shox Duke race pe aer din 2004 cred.Intrebarea e daca va trebui sa schimb furca avand in vedere ca cam veche sau ajunge sa i fac o revizie?Multumesc anticipat

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

17 − seventeen =