Cu entuziasm maxim am primit pentru teste la redacție cel mai avansat computer de bicicletă din lume la ora actuală, noul Garmin Edge 1030!

Destinat să înlocuiască vechiul model de succes Edge 1000, 1030 vine cu îmbunătățiri substanțiale, un aspect fantastic și o funcționalitate de invidiat!

Încă de la primul contact am rămas impresonat de noul computer. Mare și cu un ecran generos, dă o impresie de calitate absolută din orice unghi l-ai studia. Cu o carcasă în combinație de alb și negru, arată elegant și profesionist. Are doar trei butoane fizice, unul lateral pentru pornire/oprire și două în zona inferioară, situate pe margine, pentru pornit/oprit înregistrarea turei și butonul clasic Lap.

Pe spate se remarcă de la prima vedere spațiul special pentru cardul SD, etanș și asemănător la prima vedere cu unul pentru baterie tip CR, dar și un număr de 5 contacte electrice pe zona de prindere în suport, contacte ce fac legătura cu un acumulator suplimentar ce prelungește autonomia deja mare, de 20 de ore, cu încă 24 de ore, un accesoriu extrem de interesant!

Am încercat să vă prezentăm principalele opțiuni într-un clip video care a ieșit destul de lung, computerul fiind extrem de complex. Mai departe, am detaliat puțin ceea ce ni s-a părut mai interesant, cu text și capturi de ecran.

Odată pornit, s-a conectat prin telefon la contul de pe Garmin Connect de unde și-a luat singur aproape toate informațiile necesare despre mine: date personale, parametrii fiziologici cum ar fi FTP sau VO2MAX la valorile măsurate anterior, dar și alte informații cum ar fi segmentele Strava preferate. Nu am regăsit și nici nu mă așteptam la asta turele vechi și tipurile de antrenament cu intervale personalizate pe care le-am creat anterior și le aveam pe vechiul 520. Nu e o problemă, cu o simplă comandă în Connect pe telefon acestea sunt trimise imediat pe 1030.

Ecranul este mare, considerabil mai mare decât la 1000 iar calitatea acestuia a crescut. Este foarte lizibil la lumină mare iar senzorul de lumină permite ajustarea automată a iluminării – lucru care totuși consumă în anumite condiții destul de mult din baterie. Ce este impresionant este touch screen-ul care merge ireproșabil, inclusiv dacă este stropit cu apă! Acesta a impresionat în multe teste și pare să fie superior celui de pe modelul mai mic, 820!

Meniul principal este extrem de bine făcut și intuitiv. Îl regăsim asemănător și pe 820, dar e mult peste cel de pe 1000. În zona centrală se află un selector al profilului de activitate pe care vrem să o începem, standard fiind configurate Mountain, Road și Indoor dar, la fel cu modelele anterioare, putem să modificăm profilele sau să creem unele noi.

Opțiunea Navigation ne duce în meniul specific de unde putem să vizualizăm harta, să alegem un traseu salvat sub formă de Course, să căutăm POI-uri (orice, de la restaurante, ATM-uri, hoteluri, etc…), locații salvate sau încărcate recent. 1030 vine preîncărcat cu harta topo a lumii, rutabilă și plină de POI-uri. Am fost pe câteva drumuri mici cu el și le avea pe hartă, dar întotdeauna va fi o idee bună să încărcăm o hartă mai detaliată pe un card SD…

O opțiune interesantă pe care o regăsim este alegerea automată a trei trasee într-o zonă, în funcție de lungimea aleasă de noi, din traseele folosite de alții pe Connect. Am testat-o în câteva zone pe unde mă dau în mod normal iar traseele sunt absolut OK, cu precizarea că pe alocuri le-a rutat și pe drumuri neasfaltate, dar nu e vina Garmin că noi avem DN-uri și DJ-uri care arată ca acum 200 de ani.

În meniul Training găsim opțiunile ce țin de antrenament: segmentele preferate Strava, antrenamentele personalizate de noi (workouts), un calendar al antrenamentelor, posibilitatea de a defini intervale sau de a defini o țintă de antrenament (timp, distanță) dar și opțiunea de a concura cu o activitate anterioară salvată. Aici trebuie să precizăm că pe hartă apar în timp real segmentele Strava pe lângă care trecem! De asemenea, 1030 se poate lega la un trainer iar dacă e unul smart îl poate și controla.

În zona History regăsim turele anterioare salvate. În zona MyStats găsim informațiile despre performanțele proprii iar aici avem parte de noutăți interesante! Pe lângă clasicele valori VO2max, FTP, etc… avem parametrii noi de la Firstbeat, cum ar fi Training Effect separat anaerobic și aerobic, Training Load și Training Status care ne informează dacă antrenamentele au fost eficiente și dacă creștem, stagnăm sau scădem în performanță, inclusiv dacă detectează supraantrenamentul!

În stânga jos este meniul clasic de configurare a profilelor de activitate, senzorilor, a conexiunilor BT la telefon și WiFi la calculator, activarea modului Battery Save care închide ecranul când nu este folosit dar și restul configurărilor generale. Ca noutate aici avem conectivitatea cu senzorii BTLE, pentru prima dată pe un dispozitiv Edge.

Profilele pot fi configurate in voie. Se pot instala ecrane cu până la 10 câmpuri de date. Unele pot fi mai mari, cum este cel din a doua imagine, în care ni se prezintă informațiile despre ture (laps).

Unele câmpuri, dacă sunt suficient de mari, putând conține informații grafice detaliate. Există trei tipuri de afișaje grafice, vizibile mai sus, fiecare putând fi setat pentru a afișa cadența, puterea sau pulsul.

Se pot activa și restul de câmpuri: hartă, altitudine, segmente Strava, workout, partener virtual, busola sau Cycling Dynamics (ultimul, prezentat mai sus, are nevoie de powermetru dual – noi avem doar unul simplu).

Am remarcat cu plăcere modificarea ecranului segmentelor live care nu mai afișează harta – extrem de inutilă – ci imaginează segmentul ca o linie dreaptă și afișează pe ea poziția curentă a ta, a KOM-ului și a celui cu care ai ales să te concurezi. De asemenea ai informații despre ce distanță mai ai de parcurs, o estimare a duratei (care variază mult cu viteza instantanee) și evident secundele cu care ești în fața sau în spatele ”concurenței”. În imagini se pot vedea trei situații diferite: când ești între doi ”concurenți”, când te lupți cu KOM-ul sau când te lupți cu PR-ul.

Un amănunt interesant este afișarea ”luptei pentru segment” și pe profil unde putem vedea poziția actuală și cea a ”concurentului”.

Harta lumii preinstalată pe 1030 este destul de detaliată, în imaginea de mai sus se vede un sat destul de izolat, fiind prezente toate ulițele. Pentru MTB probabil că e utilă o hartă ce are și curbe de nivel și forme de relief, aceasta se poate instala ulterior pe cardul SD.

O noutate este faptul că pe hartă vedem dacă dorim segmentele Strava din apropiere, ca în imaginea de mai sus, figurate cu verde. Cu 1030 putem să vedem pe hartă și prietenii care au dispozitive compatibile cu această funcție, aici fiind inclus și 820 sau Fenix 5. Ca noutate, putem să le trimitem mesaje text predefinite de genul ”Am ajuns la locul stabilit” sau ”Mai întârziem puțin”. Nu avem încă textele exacte din lipsa unui dispozitiv compatibil cu care să testăm funcția.

În dreapta jos se află meniul Connect IQ unde regăsim toate aplicațiile suplimentare instalate. Preinstalată vine doar aplicația Strava Routes.

Edge 1030 este un dispozitiv complex despre care se pot scrie zeci de pagini, așa că am preferat să vă arătăm principalele meniuri și funcționalități într-un mic film. Nu avem cum să ajungem la toate, unele necesită anumite condiții speciale, dar vă asigurăm că le face pe toate în mod exemplar!

În final iată o listă cu noutățile introduse de 1030:

  • ecran de dimensiuni mai mari, desing mai modern
  • touchscreen îmbunătățit, cu funcționare excelentă pe ploaie
  • interfață îmbunătățită
  • autonomie mărită la 20 de ore, extensibilă cu încă 24 de ore cu bateria suplimentară
  • slot nou bine protejat pentru cardul SD
  • parametrii noi de antrenament de la Firstbeat
  • suport pentru senzori BTLE
  • mesaje predefinite între prietenii de pe hartă
  • interfețe îmbunătățite pentru segmente live și intervale, cu posibilitatea de a relua intervalele în caz de întrerupere accidentală
  • afișarea live a segmentelor Strava pe hartă

Concluzia este că, deși nu e deloc ieftin, Garmin Edge 1030 își justifică pe deplin prețul. Îmbunătățirile aduse sunt importante, dar nu neapărat cât să justifice înlocuirea vechiului 1000 sau cu atât mai puțin al modernului 820. Totuși pentru cei ce au în plan achiziția unui GPS pentru ciclism recomandarea noastră e să facă un efort și să aleagă 1030, chiar dacă e vorba de pachetul fără senzori. Se vor potrivi practic orice senzori de pe piață, compatibil BTLE sau ANT+. Funcționalitatea excelentă, ecranul performant și funcțiile noi merită sacrificiul!

Primit la test de la Extreme Riders, distribuitor al produselor Garmin pentru ciclism în România.

Preț la data publicării: 3159 lei în varianta Bundle (include senzorii de cadență/viteză fără magnet și centura de puls)

 

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ