Protestul inedit al bicicliștilor din Sfântu Gheorghe: parcând bicicletele pe șosea

7

Multă lume acuză autoritățile pentru insuficiențele vieții cotidiene fără să se obosească să privească mai în detaliu problema și să constate adevărata dilemă. De exemplu, veșnica dispută dintre automobiliști și restul lumii în situația când primii parchează pe unde apucă (trotuar, pistă de biciclete, etc.) s-a dovedit a fi o chestiune de simț civic. Demonstrația a fost făcută de către Sepsi Bike, asociația bicicliștilor din Sfântu Gheorghe, care a testat reacția șoferilor când au văzut că biciclete stau parcate pe carosabil. Astfel, noțiunea de empatie a căpătat cu totul alte valențe pentru cei din spatele volanului, după ce au simțit și ei cum este ca altcineva să nu dea doi bani pe dreptul tău de a te deplasa pe o cale special rezervată ție. Despre toată acțiunea ne povestește, însă, Zsolt Vrabie, cunoscut ca “Csuri” printre camarazii săi pe două roți.

sfantu_gheorghe_sepsi_bike

„În primul rând, Asociația Sepsi Bike se vrea o entitate care este cu și pentru (bi)cicliști”, începe Zsolt. „Organizăm tot felul de evenimente: marșuri cicliste, ținem seminarii pentru copii legate de legislația rutieră și siguranța cicliștilor, “luptăm” pentru pistele de bicicliști și, acum, contra șoferilor. Legat de evenimentul care face subiectul articolului, Primăria Sfântu Gheorghe a început să ne acorde atenție prin a trasa piste pe carosabil, frumos marcate, dar din cauza șoferilor neatenți și nepăsători nu le putem folosi…”

Și ce rezolvare ar avea această situație? Tot Zsolt are răspunsul: „Mi-a venit ideea că trebuie să întreprindem ceva! Dar ce? Fiind un om pașnic, am zis să le punem flyere să observe că au greșit. Dar dacă am face ceva deosebit? Fiind și designer, pe lângă om pașnic, mie îmi plac lucrurile ieșite din comun. Așa că hai să facem un flyer care arăta bine și, eventual, e și citit. Ce sa apară pe acesta? Să nu mai parcați pe pista de biciclete! Bun. Și dacă șoferul îl citește, ca tot omul, se întreabă: de ce să nu mai parchez? Și dacă parchez, ce? Ce se va întâmpla și ce îmi faceți voi, cicliști?”

Conform lui Zsolt, aici a apărut declicul: „Dacă voi faceți așa, atunci hai să facem și noi tot așa. Știu că sună cam necioplit, dar cumva trebuie să ne facem auziți. Am și pornit cu doi colegi să facem o poză pentru flyer. Doream o poză unde, lângă mașina parcată ilegal pe pistă, să punem trei rasteluri de biciclete în care să așezăm și noi bicicletele. Însă, rastelurile să fie pe carosabil! Dacă ei pot, noi de ce nu am putea? Și am început să facem poze și în 4 minute au dispărut deja câteva mașini. Am mers frumos la birou înapoi și am început să montăm pozele.”

„Am postat pe pagina de facebook a Sepsi Bike poza făcuta cu telefonul!”, își amintește autorul acesti idei năstrușnice. „Și au început să curgă like-urile și părerile: “așa le trebuie”, “bravo! ” și așa mai departe. Până a venit de la cineva o rugăminte că dacă mai mergem ar veni și el. Un lucru duce la altul și ne-am pus întrebarea de ce să nu facem o poză cu mai multe biciclete? Ia să vedem într-o ora câți oameni putem aduna. Să facem un Flashmob cu bicicletele parcate!„

„Partea cea mai faină era când venea proprietarul mașinii parcate pe pistă, pe care îl aplaudam și îi mulțumeam că își ia mașina de acolo. Reacțiile lor?! “Vai, nu am văzut” sau „nu știam că e deja pusă în funcțiune pista”, „am oprit 5 minute doar” sau „și ceilalți au parcat acolo”. O doamnă cu o mașină cu numere de București și mai încrezătoare în cauza ei ne-a zis să construim parcări pentru mașini mai întâi și după aia să protestăm. Dumneaei a spus acest lucru în condițiile în care erau vreo 5 locuri regulamentare pe partea stânga a străzii cu sens unic, dar a parcat unde nu trebuia să dea cu spatele. Pe pista de biciclete adică.”

Cât despre impactul acțiunii, “Csuri” spune că poza a fost văzută de peste 25.000 de persoane pe facebook și de câteva zile nu mai parchează nimeni pe respectiva pistă de biciclete. Așa că va repeta acțiunea și pe restul pistelor din oraș. Pe de altă parte, este și recunoscător că primăria a început să conștientizeze că bicicleta este viitorul transportului în oraș. Edilii le ascultă părerile în domeniu și chiar realizează împreună implementarea pistelor de bicicletă, ca să nu fie făcute degeaba în locuri inutilizabile sau să fie făcute greșit și, totodată, periculos.

Și din punct de vedere competițional, Sfântu Gheorghe se pare că o duce bine, Sepsi Bike urmând să organizeze două evenimente în perioada următoare. Primul ar fi un concurs de ciclism pe șosea organizat în oraș, în 11 august, pentru amatori, ca parte a Turului Ținutului Secuiesc. Celălalt este concursul de XCE (Urban Eliminator) care va fi organizat pe 14 septembrie. Acesta va fi un concurs de mountainbike în oraș, cu un traseu de 1,2 km, unde concurenții se vor întrece în grupe de 4, din care se califică în runda următoare primii 2.

7 COMENTARII

  1. Super ideea cu parcarea bicicletelor in…sosea…..:)
    chiar ieri am iesit putin la plimbare cu bicicleta,si a trebuit sa ocolesc pe…sosea, pe cei parcati pe pista de biciclete….de pe strada unde a fost fabrica de NIVEA BRASOV…..acum e spitalul Sf.Constantin. nu ii intereseaza,daca le spui ceva sau te uiti la ei ,sar sa te bata,sau te injura.am vrut sa le fac poza,dar au iesit din masina,si am renuntat.erau prea….nervosi. tot ei…..Rusine!

  2. Sa faceti la fel cum am facut noi! Eventual sa aveti un echipaj de la politia locala cu voi si sa le dea un mic cadou! 80 ron si 2 puncte!

  3. Daca ei sunt necivilizati trebuie sa fim si noi? Din pacate exista nesimtiti din ambele categorii si numai ca ati incurcat circulatia o vreme sa nu credeti ca ati schimbat lumea. Sunt atat sofer cat si biciclist si pot sa zic ca am mai multe probleme cu biciclistii indisciplinati in calitate de sofer decat cu soferii nesimtiti in calitate de biciclist. Din pacate toleranta ne lipseste de ambele parti.

  4. Acest lucru nu inseamna ca sunt necivilizat! Inseamna ca imi pasa si fac ceva pentru asta! Si sa sti cam am schimbat lumea! De atunci nici o masina nu mai oarcheaza acolo! Mesajul acesta a ajuns la 31.000 de oameni. Dupa statisticile de pe Facebook . Ce tine de toleranta de asta suntem unde suntem ca tot toleram, si ca biciclisti si ca cetateni!Cu stima!

  5. Intradevar sunt multi soferi nesimtit si actiunea voastra este binevenita si relativ inedita. Eu ma enervez de 2 ori cand vad situatii de genul acesta deoarece atunci cand sunt cu bicicleta nu am loc de multe ori nici macar sa urc pe trotuar ce sa mai zic de mers pe pista de bic si a doua oara ma enervez cand eu caut cu masina 15 min un loc de parcare in timp ce vad ca altii au ales varianta usoara si au blocat accesul altora [biciclisti/pietoni] parcand pe unde au apucat.
    DAR…si acesta este un mare DAR. Nu uitati de una dintre cele mai importante probleme ale oraselor noastre – nu sunt locuri de parcare! si daca sunt sunt foarte putine – asta nu inseamna ca trebuie sa parcam pe unde apucam dar trebuie sa facem si exceptii indiferent ca suntem pietoni, soferi, biciclisti, motociclisti etc.
    Eu cand vad biciclisti care se cred masini si incurca circulatia mergand pe mijlocul benzii sau chiar incearca sa faca depasiri in trafic ce ar trebui sa fac – spuneti-mi voi – sa chem politia? Si ce o sa le faca politia? Le retine permisul 1,2,3 luni? le retine talonul? le da puncte de penalizare? le da o amenda similara in cuantum cu cea pe care o primeste un sofer?????……..pei atunci despre ce civilizatie vorbim domnilor?????? eu in calitate de sofer suport toate consecintele de mai sus daca incalc legea.
    Ar trebui amenajate mult mai multe piste pt biciclisti [pe trotuar – parerea mea si nu mai intru in detalii] dar spuneti-mi mie unde este atat de ilogic sa spuna cineva ca intai ar trebuie mai multe locuri de parcare, pei cate taxe directe si indirecte se achita pt o masina, suma se ridica la cateva mii de ron anual [inclusiv acciza din benzina] si cate taxe se achita pt o bicicleta.
    O alta lipsa de civilizatie, in contextul acestui articol nu in general, este si afirmatia cum ca „bicicletele sunt mijlocul de transport al viitorului” – deci masinile pe care am dat/si dam atatia bani si care genereaza atatea venituri uriase la bugetul de stat trebuie restrictionate oarecum [venituri folosite si pt constructia de piste de biciclete]

    Tinand cont de faptul ca orasele au fost construite pe vremea comunismului cand era alta viziune asupra viitorului si tinand cont ca nu putem muta blocurile mai departe unul de altul atunci cuvantul magic este TOLERANTA de ambele parti . In loc de 2 benzi pe sens facem o banda mai lata ca sa mai adaugam si locuri de parcare, micsoram un pic trotuarul sau il marim ca sa incapa si pistele de biciclisti si pietonii, o sa fie inghesuiala dar daca ne respectam toti atunci ne descurcam si asa.

LĂSAȚI UN MESAJ