Din 2018, organizatorii de concursuri de ciclism vor trebui să respecte reguli mai stricte

0

Recent Federația Română de Ciclism a publicat un comunicat prin care organizatorii concursurilor de ciclism sunt informați în legătură cu noile reguli pe care trebuie să le respecte, când doresc să organizeze un concurs. Dacă unele reguli sunt de la sine înțelese, altele par exagerate. Un exemplu ar fi că organizatorului nu-i mai este permis să instaleze porți gonflabile peste traseul de concurs decât dacă este susținut de structură metalică.

Am luat legătura cu Traian Goga – Secretarul general al FRC cât și cu Zoltan Gyorfy – Președintele Colegiul Central al Arbitrilor, pentru a încerca să ne lămurim. Dânsii ne-au asigurat din start că aceste reguli nu sunt „inventate” de FRC ci sunt cerute de reglementările UCI. „Ca federație națională afiliată UCI, avem obligația de a respecta toate prevederile UCI”, spune Traian Goga. „Comunicatul respectiv a subliniat câteva articole și reguli care există, cele mai multe, de ceva timp, dar dintr-un motiv sau altul au fost trecute cu vederea”.

Dacă te întrebi ce legătura are un concurs de mtb din “curtea școlii” cu reglementările UCI, legătura se face atunci când respectivul concurs este înscris în Calendarul FRC. Concursurile din acest calendar trebuie să respecte regulamentul FRC, care la rândul său respectă regulamentul UCI.

Astfel, ni s-a spus că fiecare organizator e liber să procedeze întocmai cum dorește cu evenimentul organizat de acesta. Regulile stabilite de UCI și de FRC pentru desfășurarea competițiilor nu sunt altceva decât un set de bune practici, cu eficiența dovedită în timp și care au ca scop principal desfășurarea în condiții de siguranță a întrecerilor și asigurarea de șanse egale pentru toți participanții. Nu ar trebui sa existe motive pentru care cineva nu ar dori să se încadreze în aceste prevederi. Competițiile din calendarul FRC au parte de o verificare privind conformitatea cu respectivele reguli de organizare.

În același timp, din comunicat reiese că organizatorul trebuie să suporte niște cheltuieli suplimentare, lucru care ar putea duce și la scăderea numărului de concursuri, dacă organizatorul nu-și mai permite. „Nu cred că se poate vorbi de un impact financiar mare”, ne-a spus Traian Goga. „Sunt niște cheltuieli a căror utilitate se poate vedea în mod direct. Pe de altă parte, urmarea prevederilor duce la competiții de o calitate mai ridicată. Ca să răspund la chestiunea cu scăzutul numărului de concursuri, opinez că cheltuielile generate nu înclină decisiv balanța bugetului într-o parte sau alta”.

Ne-am legat de o chestiune mai puțin importantă, dar clară și pe care o vedem la multe concursuri din România și străinătate, și anume prezența porților gonflabile de peste traseu. Este ceva ce vezi mai peste tot și are un farmec aparte, oferind concurenților senzația veritabilă de concurs, iar sponsorilor posibilitatea de a-și afișa marca. Potrivit regulamentului FRC/UCI, aceste porți nu mai sunt permise. „Poate acele curse din Vest nu sunt în calendarul UCI, iar atunci au obligativitatea de a respecta doar regulamentul federației naționale a țării respective”, spune Traian Goga. „Poate că acest regulament permite amplasarea lor, dar nu mi se pare o idee bună, mai ales că există un istoric bogat cu incidente cauzate de aceste porți”.

Un alt aspect care ni s-a părut „ciudat” este obligativitatea respectării unor reguli privind lungimea, lățimea și înclinația zonei de start. Dacă poți controla câteva aspecte, înclinația terenului este aproape imposibil de modificat. „Prevederea respectivă are rol de linie directoare. Cu alte cuvinte, nu se alege un loc de start/finiș mai întâi, după care se constată dacă e conform sau nu, ci mai întâi se prospectează zonele eligibile, după care se decide amplasarea zonei de start/finiș în locul optim”, a dorit să lămurească Traian Goga.

Concluzia este că un concurs trebuie să respecte aceste reguli dacă este înscris în calendarul FRC. Totuși un organizator nu este obligat să-și înscrie concursul la FRC, concurenții participanți aici trebuind să respecte doar regulamentul specific concursului respectiv. Însă pot apărea probleme dacă nu este și la FRC. În primul rând Poliția, Jandarmeria, Primăria sau alte entități implicate în organizarea evenimentului, pot solicita acordul Federației care se obține doar dacă concursul este înscris în calendar.

Însă poate cel mai important este ce ne-a transmis dl. Zoltan Gyorfy: un ciclist licențiat la FRC sau UCI nu are voie să participe la un concurs care nu este înscris în calendarul FRC. Dacă o face, acesta poate fi suspendat și amendat, potrivit reglementărilor în vigoare.

Mai jos redăm în întregime comunicatul.

Șosea:

  1. să se ia legătura și să se invite șoferi, pe mașini de juriu, posesori de licență emisă de FRC sau UCI, cu categoria de „commissaire” sau „vehicle driver”, conf. Art. 1.1.010; totodată, atragem atenția că și organizatorul trebuie să fie posesor de licență emisă de FRC sau de UCI, conform aceluiași articol;
  2. punctele de sprinturi intermediare și cele de cățărare să fie echipate minim cu detector de transponderi (chipuri) sau, în cel mai bun caz și de foto-finish, conform art. I.2.6, din Ghidul Organizatorului, publicat de UCI
  3. organizatorul să se ocupe de: distribuirea numerelor de concurs, după ce comisia de arbitri a verificat licențele sportivilor și la final, de distribuirea rezultatelor, numai după ce au fost confirmate de către comisia de arbitri, conform Ghidului Organizatorului
  4. să se ia legătura și să se invite în cursă min 1 moto „blackboard”, conf. art. C.1. din Ghidul Organizatorului (un moto blackboard este compus din 2 persoane)
  5. să se ia legătura și să se invite în cursă minim 1 motocicletă info, conform C.1. din Ghidul Organizatorului
  6. să se ia legătura și să se invite în cursă un număr necesar de moto marshall și regulatori licențiați de FRC sau de UCI, pentru siguranța cursei, conf. art. C.3.1. din Ghidul Organizatorului
  7. să se ia legătura și să se ceară autorităților competențe (Poliția Română, Poliția Rutieră, Poliția Locală, Jandarmeria etc.) să fie prezenți într-un număr suficient, atât în cursă, cât și pe traseul cursei, pentru a putea folosi în siguranță metoda de închidere „rolling road closure” practicabil în România.
  8. să se ia legătura și să se invite în cursă un „race radio announcer”, licențiat de FRC, conf. art. H.5 din Ghidul Organizatorului
  9. Ședința tehnică se va organiza, de preferat, în ziua anterioară concursului, nu mai târziu de 2 ore înaintea primului start
  10. Ghidul tehnic va respecta criteriile de organizare și desfășurare prevăzute în regulamentele UCI
  11. Organizatorul va asigura deplasarea, cazarea și masa comisiei de arbitri la un nivel de calitate decent
  12. Organizatorul va respecta întocmai standardele de lungime, lățime, durată, profil, obstacole ale traseului de concurs, precum și numărul și amplasarea zonelor tehnice, de alimentare, de marshali (oficiali de traseu) și a celor de prim ajutor
  13. Organizatorul va respecta întocmai cerințele/regulile legate de primul ajutor

Mountain Bike:

  1. Ghidul tehnic al concursului va fi transmis de către organizatori către președintele comisiei de arbitri (PCP) cu minim 30 de zile înainte de data desfășurării concursurilor la nivel național și cu minim 60 de zile înaintea desfășurării concursurilor înscrise în calendarul UCI
  2. Ghidul tehnic va respecta criteriile de organizare și desfășurare prevăzute în regulamentele UCI; – modelul ghidului UCI pentru organizatori poate fi găsit la finalul acestui comunicat sau pe site-ul FRC
  3. Comisiile de arbitri naționali FRC vor fi alcătuite astfel:
    • pentru cursele UCI și Campionatele Naționale se va aplica art. 1.2.116 din Regulamentul UCI
    • pentru cursele care nu apar în calendarul UCI, la disciplinele XCM/XCP/XCE/XCS/XCC/4X/Enduro, vor fi delegați minim 2 arbitri naționali, iar la disciplinele XCO/DH vor fi delegati minim 3 arbitri naționali;
  4. Organizatorul va asigura deplasarea, cazarea și masa comisiei de arbitri la un nivel de calitate decent.
  5. Organizatorul va facilita prezența comisiei de arbitri la locația concursului pentru inspecția traseului, validarea înscrierilor, ședințele tehnice, antrenamentele oficiale, cu minim 24 de ore înainte de start
  6. Organizatorul va închide înscrierile în ziua anterioară concursului și nu va accepta înscrieri în ziua concursului
  7. Secretarul din comisia de arbitri va distribui numerele de concurs exclusiv pe baza licențelor FRC ale sportivilor înscriși, iar licențele vor rămâne în custodia comisiei de arbitri până după ceremonia de decernare a premiilor
  8. Ceremonia de decernare a premiilor va fi organizată în termenul maxim prevăzut de regulament, în funcție de disciplina concursului respectiv
  9. Arcadele gonflabile sunt strict interzise deasupra traseului de concurs cu excepția celor asigurate cu schelet metalic, care să nu permită prăbușirea peste traseul de concurs, în caz de dezumflare sau vânt puternic. Amplasarea laterală, de-a lungul traseului, este permisă.
  10. Este obligatorie existența și marcarea liniei startului și a finish-ului conform standardelor UCI
  11. Este obligatorie respectarea standardelor UCI pentru zona de start/finish (lungime, lățime, înclinație)
  12. Echipamentul trebuie să respecte măsurile regulamentare legate de siguranță.
  13. Organizatorul va respecta întocmai standardele internaționale de: marcare, semnalizare, securitate și asigurare a traseului de concurs, precum și publicarea acestuia înainte de concurs la race office, zona de start/finish și în ghidul tehnic
  14. Organizatorul va asigura comisiei de arbitri un spațiu adecvat, în apropierea zonei de start, ferit de soare, ploi, vânt și dotat cu surse de energie electrică și internet.
  15. Organizatorul va respecta întocmai standardele de lungime, lățime, durată, profil, obstacole ale traseului de concurs, precum și numărul și amplasarea zonelor tehnice, de alimentare, de marshali (oficiali de traseu) și a celor de prim ajutor
  16. Organizatorul va respecta întocmai cerințele/regulile legate de primul ajutor
  17. Ședința tehnică se va organiza, de preferat, în ziua anterioară concursului, nu mai târziu de 2 ore înaintea primului start
  18. Obligatoriu, în ziua precedentă competiției se va asigura o sesiune de antrenamente oficiale pentru cursele UCI și Campionate Naționale și cel, mai târziu în dimineața zilei de concurs, pentru cursele non-UCI
  19. Organizatorul va transmite listele de start către comisia de arbitri în preziua concursului și le va afișa în zona de start și race office, după terminarea înscrierilor.
  20. Se va organiza obligatoriu ședința cu marshalii (oficialii de traseu), organizatorul și comisia de arbitri în seara precedentă concursului
  21. Organizatorul va asigura condițiile regulamentare pentru efectuarea controlului anti-doping, dacă este prevăzut în regulamentul concursului
  22. Organizatorul va furniza fiecarui concurent câte 2 exemplare ale numarului de concurs: unul care se va amplasa pe ghidonul bicicletei și unul care se va prinde cu 4 ace de siguranță pe spatele tricoului concurentului, la nivelul șoldurilor acestuia

Download ghiduri: tehnic / sosea / mtb

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentRodeo Labs lansează Flaanimal 4.0, cu un cadru superb
Articolul următorÎn SUA este permis cu bicicletele fat pe pârtie
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ