Utilizarea L-Carnitinei de catre sportivi

3

Ce este L-carnitina?

L-carnitina este un compus, descoperit la jumatatea secolului trecut,dovedindu-se a fi esential pentru metabolismul acizilor grasi. Compusul este cunoscut ca „vitamina Bt”, de la viermele de faina, Tenebrio molitor, ce nu poate sintetiza compusul.

Carnitina este vitala pentru om,dar nu este totusi o vitamina, putand fi considerata astfel doar pentru miocard, care o utilizeaza, insa biosinteza ei endogena are loc in ficat si rinichi.

Carnitina se afla in membrana mitocondriala si faciliteaza transportul acizilor cu lant lung si mediu in interiorul mitocondriei, sediul arderilor celulare, constituind astfel calea principala de producere a energiei (ATP-ului) in muschiul cardiac si cel scheletic.

In ultimii ani s-au sintetizat derivati ai L-carnitinei, precum acetil-L-carnitina si propionil-L-carnitina, care s-au dovedit a exercita efecte benefice in tratamentul unor procese patologice specifice, indeosebi ale sistemului cardiovascular.

Utilizarea L-carnitinei de catre sportivi

In cazul sportivilor, de performanta sau nu, suplimentarea cu carnitina se bazeaza pe proprietatea acesteia de a accelera transportul grasimilor in celule, ceea ce conduce la o oxidare mai rapida a acestora si astfel o scadere in greutate mai eficienta si o crestere a rezistentei la efort. De asemenea, se presupune ca prin eliberarea de energie din lipide, o parte din glicogenul muscular este economisit, ceea ce mareste timpul pana la aparitia oboselii musculare.
L-carnitina permite sportivilor sa efectueze perioade mai lungi de antrenament intens si totodata sa creasca randamentul pe durata antrenamentului. De asemenea ajuta sportivul prin scurtarea perioadei de timp necesara refacerii dupa un astfel de antrenament.

Personal recomand utilizarea suplimentilor nutritivi pe baza de L-carnitina in asociere cu antioxidanti, si aici paleta de preparate comerciale pe baza de antioxidanti este larga, termenul de „antioxidant” fiind la moda, datorita protectiei pe care o ofera la nivel celular.

Motivul acestei utilizari in paralel este simplu, in timpul arderilor celulare intense din timpul efortului fizic, rezulta radicali liberi de oxigen, foarte activi, care au proprietatea pacatoasa de a peroxida membranele celulare, reducandu-le astfel rezistenta la diferiti agenti patogeni, stresul oxidativ, reprezentand „principala poarta de intrare a bolii in organism”. Antioxidantii, au proprietatea, general vorbind, sa cupleze acesti radicali liberi si sa ii inactiveze, dar acest subiect sper sa il dezbatem mai pe larg intr-un alt articol.

Doze si mod de administrare

Pentru individul normal, 20-200 mg carnitina provenite din alimentatie si sintetizate in organism, sunt suficiente, insa pentru alte categorii e nevoie de doze mai mari.

Dozele optime de administare a carnitinei se incadreaza intre 2 si 6 grame si se recomanda sportivilor, celor cu probleme cardiovasculare si celor ce vor sa scada in greutate. In aceasta privinta, L-carnitina nu a dovedit efecte spectaculoase, insa in asociere cu regim alimentar hipocaloric si efort fizic se produce o cumulare a efectelor, cu o scurtare a timpului pana la obtinerea unor rezultate vizibile.

Concentratii mari de L-carnitina se intalnesc in carnea de vita (143mg/100g), carnea de porc (25mg/100g), carnea de pasare (13mg/100g) şi peste (3- 10mg/100g).

Luata in conditii de efort fizic si in dozele recomandate, L-carnitina nu prezinta efecte secundare desi e bine de stiut ca nu este indicat consumul ei seara, putand crea insomnii datorita nivelului ridicat de energie pe care il produce in organism.

De asemenea, nu este indicata persoanelor cu probleme tiroidiene. Au fost raportate in timp, tulburari digestive (voma, diaree) si probleme de somn dar numai in cazul persoanelor care au depasit doza recomandata. Un alt efect secundar datorat tot consumului in doze prea mare este reprezentat de cresterea frecventei cardiace,cresterea tensiunii si febra.

Autor : Doctor Alexandru Panta

 

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ