Piața bicicletelor de oraș este bine reprezentată de categoria modelelor folosite inclusiv la trekking și touring. Acest tip de bicicletă este multifuncțional și util aproape indiferent ce gânduri “cuminți” ai.

Merida Crossway 500 face parte din categoria bicicletelor versatile. Poți face multe cu ea, mai puțin gravity. Fiind gândită să exceleze urban sau inter-urban, Crossway 500 poate fi echipată cu diferite accesorii, obținând și mai multă versatilitate. Îi poți instala aripi, dacă mergi pe ploaie sau portbagaj pentru a transporta mai mult în oraș sau la ture. Însă nu are dinam integrat în butucul față. Pentru lumini trebuie să cumperi ceva separat. Din fabrică angrenajul pedalier dispune de protecție pentru pantaloni, pentru a nu te murdări dacă mergi spre serviciu la costum, spre exemplu.

Bicicleta are o geometrie extrem de confortabilă, gândită pentru randament și eficiență la drum lung. Reușește să obțină un echilibru întră poziția clasică de mtb, unde ești axat mai mult pe performanță și poziția dreaptă, de oraș, utilă pentru confort. Îmi plac aceste biciclete, cu geometrie urban-mtb-istă care combină ce-i mai bun din ambele lumi.

Echiparea bicicletei este bună raportata la preț. Schimbătorul spate este Schimano XT, cel față fiind Deore. Frânele Shimano M315 nu fac furori însă sunt în ton cu destinația bicicletei. În plus, fiabilitatea Shimano te asigură că nu vei avea probabil niciodată probleme cu aceste frâne.

Suspensia, prezentă doar pe față, vine de la Suntour. Modelul NCX dispune de două reglaje suplimentare pe care nu le găsești în general la bicicletele de acest tip. Pe de o parte avem blocaj pentru furcă, iar pe de altă parte putem regla tăria suspensiei. Blocajul furcii îl consider inutil la o bicicletă de trekking sau oraș. O furcă cu suspensia blocată este utilă spre exemplu, la un concurs de mtb când pedalezi în forță la deal în picioare, pentru ca energia generată de picioare să nu fie „diluată” de moliciunea suspensiei. La trekking nu prea putem vorbi de așa ceva. Totuși acest blocaj îl pot considera un „nice touch” care da, are utilitatea lui în anumite momente. Spre exemplu când ești la o tură lungă, încărcat cu coburi și ai de urcat o rampă abruptă.

Util, tot pentru turele lungi, sunt și manșoanele ghidonului. Acestea sunt ușor ergonomice. Spun „ușor” pentru că susținerea palmei este mai mică în comparație cu manșoanele „super” ergo. Însă chiar și așa această specificație ajută mult la turele lungi când e posibil să-ți mai amorțească mâinile. Având aici și susținere pentru palmă, șansele de amorțire sunt mult mai mici sau chiar inexistente.

Furca Suntour NCX dispune și de reglajul tăriei suspensiei. Această opțiune este utilă deși și acesta putea lipsi. Consider că în oraș este suficient să ai o suspensie cât mai moale/confortabilă, care să absoarbă eficient denivelările venite de la piatra cubică, borduri sau asfaltul de „bună” calitate. Pe de altă parte este bine că avem acest reglaj pentru că, la o tură de trekking unde ai bagaje multe, inclusiv într-o geantă de ghidon, greutatea mare poate afecta suspensia dacă ar fi prea moale.

Restul echipării este de calitate și alcătuit din componente „brand name”. Așadar le putem considera fiabile: transmisie FSA, lanț KMC, pinioane Shimano, butuci roți Shimeno, pedale VP, cockpit Merida Expert/Comp, jante Merida.

Anvelopele sunt de asemenea, o adiție foarte bună și de calitate la această bicicletă. Vorbim de Maxxis Overdrive II 40, anvelope destul de „grăsane”, mai precis 700x40c. Rezultă pe de o parte, că nivelul confortului este mai bun, dacă balonul anvelopei este mai mare, iar pe de altă parte înseamnă că ai acces și la drumuri mai puțin modernizate. Poți pedala fără probleme și pe forestiere sau macadam. Ținând însă cont de faptul că anvelopele sunt totuși destul de „slick”, va trebui să te limitezi la forestiere de bună calitate, fără chestiuni extreme. Maxxis Overdrive II 40 oferă aderență bună doar pe asfalt și pe drumuri de țară sau forestiere „liniștite”. Oferă siguranță și pe asfalt ud datorită profilului pe care îl au.

Acest model de anvelope este armat cu kevlar, mai precis K2 Kevlar® Composite Puncture Protection. Vei fi mai liniștit în privința penelor din oraș sau din excursie. În plus, protecția oferită de kevlar te asigură că și pe macadam, anvelopele vor fi suficient de protejate pentru a nu ieși de acolo cu roțile „franjuri”. Nu în ultimul rând, Maxxis Overdrive dispun pe laterale de bandă reflectorizantă pentru a circula în siguranță noaptea. Deci nu mai este nevoie să-i pui și catadioptri pe spițe.

Greutatea bicicletei este mulțumitoare. Noi am cântărit-o la 13,11 kg pentru mărimea M. Nu este deloc o greutate mare în comparație cu alte biciclete la preț mai mic, care sunt aproape și de două ori mai grele. Pe de altă parte o bicicletă full suspension mai bună, pentru maraton mtb, are în jur de 12 kg. Deci Merida Crossway 500 nu stă totuși rău la capitolul ăsta.

În teren bicicleta mi-a plăcut. M-am simțit foarte bine folosind-o, din punct de vedere al confortului, randamentului la pedalare și poziției. Cât timp am avut-o la test a devenit biciclea mea zilnică pentru toate drumurile urbane, înlocuind chiar și electrica de oraș care era la test în aceeași perioadă, Merida Crossway 500 fiind mult mai manevrabilă și mai usoară.

  • Plus: foarte manevrabilă și confortabilă, echipare bună
  • Minus: preț destul de mare comparativ cu concurența de pe piață
  • Greutate: 13,11 kg (cadru M)
  • Preț la data publicării recenziei: 3.790 Lei
  • Importator: BikeFun
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentRomet Huragan 1 (2018)
Articolul următorImagini spion cu viitorul SRAM Eagle eTap electronic
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ