S-a spus de multe ori până acum că aceste tije reglabile pentru şa sunt unele dintre cele mai utile invenţii pentru bicicletele de munte, din ultimii ani. Unii mai entuziaşti, merg până acolo încât spun că este „cea mai” utilă invenţie. Şi mie mi se par folositoare, dar nu le-aş putea numi chair „cele mai”. Spre exemplu relansarea roţii de 29 inch pentru mtb mi se pare mai utilă. Dar plajele de aplicare ale invenţiilor sunt diferite, tija de şa reglabilă este mai mult pentru trail şi enduro în timp ce 29er-ul este bun la xc. Aşa că o comparaţie nu e chiar corectă.

Tija reglabilă pentru șa este utilă însă nu pentru orice bicicletă. Cel mai folositor o vei găsi la bicicletele de trail și enduro, unde traseul este și la vale și la deal și în plus tehnic. Mult mai rar o vei întâlni la cross country sau maraton, unde traseul este mai mult la deal și la fel de rar la downhill, unde traseul este doar la vale. În ultima vreme am mai întâlnit-o instalată și pe noile biciclete de gravel.

Sosită mai târziu pe piaţă, deja într-o lume controlată de numele grele şi preţuri pe măsură, precum RockShox, Fox, Manitou, CrankBrothers, Specialized, FSA, X-Fusion, KS Lev, Bontrager, Pro sau Easton, tija de şa reglabilă de la Merida, denumită „Expert” o vad intrând timid în vizorul cicliştilor şi al revistelor de specialitate. Timid pentru că înainte de recenzia mea, am vrut să văd ce părere au şi alţii despre produs. Google nu a fost prea darnic şi doar pe off.road.cc am găsit o recenzie, ce-i drept bună, cu o notă de 4 din 5 stele.

La test am avut varianta cu acţionare mecanică (nu există opţiune hidraulică), diametru de 30,9 mm; cursă 120 mm şi ghidare externă a cablului. Există şi opţiunile pentru cadre cu diametrul tijei de şa de 27,2 şi 31,6 mm. De asemenea există şi varianta cu ghidare internă a cablului de acţionare, pentru cadrele moderne. Reglarea cursei este „infinită”. Nu există poziţii predefinite pentru înălţimea şeii.

Să începem cu câteva cifre:

  • Greutate tijă de şa : 603 g
  • Greutate manetă ghidon + cablu: 88 g
  • Cursă totală utilizabilă: 120 mm
  • Lungime totală tijă de şa: 360 mm
  • Lungime în interiorul cadrului: 212 mm
  • Lungime cablu: 1500 mm
  • Preţ: 690 Lei

Trebuie spus din start că existenţa opţiunii de ghidare externă a cablului este excelentă, utilă fiind pentru bicicletele mai vechi, care nu-s echipate cu găuri speciale în cadru cu această destinaţie. E drept că estetica are de suferit, dar după cum am observat, nu e aşa rău.

Prima impresie pe care o ai când despachetezi tija de şa este de produs premium. Tija de şa este superb construită, având un aspect robust. Greutatea totală de 691 g este destul de mare în comparaţie cu concurenţa, însă la preţ Merida Expert stă foarte bine. Mărcile pe care le-am enunerat mai sus au preţuri duble şi chiar mai mult decât duble.

Cursa de 120 mm am găsit-o absolut suficientă. Instalată pe o bicicletă de trail mai „vintage”, am demonstrat că un produs modern poate fi în continuare compatibil cu bicicletele vechi, dar încă foarte performante. Şi asta în primul rând mulţumită ghidării externe a cablului. Lungimea acestuia, de 1,5 m, este perfectă pentru un cadru mărime M. În cazul meu nu a fost nevoie să tai din el sau să-l rutez mai ciudat dacă ar fi fost prea scurt.

Ghidarea externă a cablului este lăsată la latitudinea ta, dar recomandat este să-l duci în jos, de-a lungul ţevii seat-tube şi apoi în sus pe down-tube, până la ghidon. Asta pentru a avea doar două coturi de-a lungul cablului. Dacă sunt mai multe sau în unghi mai ascuţit, frecarea cămăşii exterioare de bridele de plastic devine prea mare, iar tija de şa e posibil să nu se mai ridice complet.

Întrucât cablul este extern, acesta se va mişca împreună cu şaua când aceasta se lasă sau se ridică. Este şi motivul pentru care trebuie să ai grijă ca lungimea cablului să fie corectă pentru ca atunci când şaua este lăsată, cablul va face o burtă în partea de jos. Dacă e prea mare, e posibil să incomodeze la pedalare.

Alte mărci au ales o variantă mai bună a instalării cablului. Spre deosebire de Merida, unde acţionarea se face direct de sub şa, la alte tije acţionarea se face jos, în locul unde tija intră în cadru. Aici nu există mişcare, iar cablul, chiar şi extern, nu se mişcă niciodată. Din păcate tehnica asta e valabilă doar la tijele de şa hidraulice cu ghidare externă.

În partea de sus, de sub şa, cablul dispune de un reglaj suplimentar al lungimii, similar cu ce găsim la reglajul cu piuliţă de la cablul schimbătoarelor de viteză. Este un „reglaj fin” care permite întinderea corectă a cablului la nevoie.

Cei 212 mm care intră în cadru sunt în realitate foarte mulţi. Cu alte cuvinte poţi instala tija şi pe cadre mai mici. Dar şi pentru cadrele mari, de la L în sus, tija de şa este utila, pentru că cei 120 mm de cursă sunt suficienţi pentru ca şaua să coboare suficient de jos pentru a fi de ajutor pe o coborâre tehnică.

Telecomanda instalată pe ghidon o gasesc foarte ok. Poate fi instalată fie pe stânga, fie pe dreapta ghidonului. Este acţionată prin apăsare în jos. Întrucât reglarea cursei este „infinită”, în momentul în care maneta este apăsată, tija lucreză liber în sus şi jos. Când dai drumul manetei, acolo se opreşte şi tija de şa. Mişcarea se face folosind un sistem mecanic. Nu există nimic hidraulic sau complicat, care să necesite aerisire sau pompare de aer în viitor.

Pe poteca, în câteva situaţii am observat că tija nu a urcat complet în momentul cand apăsam maneta. Mai rămânea cam 1 cm din cursă. Nu mi-am putut da seama care era motivul, dar o cauză poate fi numărul de coliere/bride/şoricei de plastic cu care ghidezi cablul pe exteriorul cadrului. Cu cât mai multe cu atât mai mare este frecarea. Aşa cum am spus la început, cablul se mişcă odată cu şaua. Aşadar încearcă să foloseşi cât mai puţine astfel de bride. Partea bună este că dacă simţi că şaua nu a urcat complet complet, într-o fracţiune de secundă o poţi trage rapid cu mâna printre pricioare. În fond e vorba de doar 1 cm.

Însă în teren tija de şa reglabilă Merida Expert, am găsit-o extrem de folositoare. O ridici când ai de pedalat un forestier în stil cross country sau maraton şi o cobori când ai de coborât o poteca în stil trail sau enduro. Mişcarea se face fluid şi, în cele două luni de testare, nu am întâlnit situaţii când mişcarea să fie sacadată, chiar şi dacă exteriorul tijei era stropit de noroi.

O temere pe care o are lumea în privinţa acestor tije este faptul că şaua poate avea joc stânga-dreapta, sau poate căpăta joc în timp. Pentru Merida Expert nu este cazul. La mână se simte puţină deplasare, cam 1 mm, când mişti cu putere şaua stânga-dreapta. Însă mai mult de atât nu a capatat în cele două luni de test şi nici nu pare că ar avea asemenea gânduri pe viitor.

Un lucru amuzant pe care l-am descoperit când spălam bicicleta este că acum, în plus faţă de ungerea braţelor culisante de la suspensiile faţă-spate, trebuie întreţinut şi oring-ul tijei de şa.

Din punct de vedere al preţului, Merida Expert stă foarte bine. Nici nu se pune problema să o comparăm cu preţurile mărcilor de prestigiu, care ajung lejer la 4 cifre. Preţuri ceva mai mici vei găsi doar la mărci ce bat spre „no-name”.

REVEDEȚI PREZENTAREA
Calitate
90 %
Functionalitate
90 %
Greutate
60 %
Pret
90 %
DISTRIBUIȚI
Articolul precedentSpecialized Epic a primit o versiune EVO
Articolul următorCâmpina Open MTB 2018 schimbă data concursului
Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ