Cum testam ?

Începând cu 2012, FreeRider.ro introduce modalități noi de teste, cele vechi fiind de asemenea revizuite. Cea mai importantă modificare în testarea bicicletelor este introducerea aparatelor pentru măsurarea rigidității cadrelor cu o acuratețe de până la 3%, o premieră în Europa de Est. Pentru bicicletele de munte, FreeRider.ro măsoară rigiditatea headtube-ului iar pentru cursiere, atât cea a headtube-ului cât și cea a Bottom Bracket-ului.

Bicicletele testate de FreeRider.ro vor fi de asemenea punctate diferit în funcție de probele pentru care au fost create. Astfel, distingem patru mari categorii: Recreațional, Cross Country/Marathon, All Mountain și Enduro. Pentru că nevoile sunt diferite în funcție de bicicleta pe care o alegi, testele vor fi realizate diferit. Traseele sunt de asemenea alese în funcție de destinația bicicletei.

În stabilirea verdictului sunt luate în calcul următoarele: comportamentul bicicletei pe urcări, la coborâre, calitatea cadrului, echiparea și rezultatele de laborator. Oferim informații exacte despre greutatea bicicletei, greutatea cadrului, greutatea roților, greutatea furcii, greutatea angrenajului, lățimea ghidonului astfel încât să poți avea în vedere ce upgrade-uri ulterioare poți face bicicletei.

De ce este importantă rigiditatea și ce spune asta despre cadru?

Rigiditatea frontală a cadrului (a headtube-ului) ne oferă informații despre cum se comportă bicicleta în viraje sau la frânări puternice. Cu cât un cadru este mai rigid, cu atât stabilitatea sa în viraje sau la frânări este mai mare. De asemenea, un cadru mai rigid oferă control mai bun asupra bicicletei atunci când se frânează brusc.

De asemenea, rigiditatea raportată la greutatea cadrului (Stiffness to weight, pe scurt STW) ne indică dacă un anumit cadru este potrivit pentru persoanele mai grele. În general, cadrele cu o valoare a rigidității de peste 80 Nm/grad sunt indicate pentru persoane de peste 90 kg. Cadre cu o valoare de peste 100 Nm/grad sunt potrivite pentru persoane de peste 100 kg, reușind să ofere performanțe la fel de bune în condițiile menționate. Sub 60 Nm/grad influențele în viraje se fac simțite imediat.

Un cadru prea rigid este inconfortabil. Un cadru care flexează prea mult, duce la pierderea performanțelor obținute pe traseu cât și alte dezavantaje (mișcarea poziției roții în cadru, flexare în anumite zone până la cedare etc). Cadrul cel mai potrivit este acela care oferă cel mai mare raport între rigiditate (măsurabilă în Nm/grad – forța aplicată necesară pentru a torsiona cadrul cu 1 grad) și greutatea cadrului, denumit STW (Stiffness to weight, măsurabil în Nm/grad/kg). În regulă, cu cât un cadru este mai greu, cu atât este mai rigid și cu cât este mai ușor, cu atât este mai flexibil. Toți producătorii, urmăresc realizarea unui cadru ușor care să fie de asemenea rigid. Cele mai mari progrese se înregistrează în segmentul cadrelor din carbon.

Pentru cursiere, rigiditatea Bottom bracket-ul ne spune cât de eficient este transmisă puterea de pedalare către roata din spate a bicicletei și dacă există pierderi în acest sens.

Ce alte componente mai testăm în laborator?

Putem vedea cu exactitate cât de mult flexează o furcă atunci când frânezi. Rigiditatea frontală și laterală sunt de asemenea importante pentru a determina cât de bine răspunde furca necesităților biciclistului pe traseu. Putem verifica și cursa exactă și reală a furcii.

Testăm de asemenea confortul cadrului, reușind astfel să stabilim cât de mult amortizează cadrele hardtail denivelările din sol.

Unde testăm bicicletele de munte?

Zona Câmpulung Muscel este locul preferat pentru testele bicicletelor. Varietatea traseelor cât și zonele pentru sesiunile foto au fost grăitoare în luarea acestei decizii. Astfel, ne-am stabilit baza principală în această zonă. Traseul de test FreeRider.ro însumează aproximativ 40 de km, cuprinde porțiuni de asfalt, urcări pe asfalt, trasee de Cross Country/Marathon, All Mountain sau Enduro, în funcție de bicicletele disponibile pentru test. Dacă rezultatele nu sunt concludente sau dacă redactorii nu sunt pe deplin de performanțele bicicletelor, acestea pot fi supuse unui nou test în ziua următoare, pe un alt traseu. Un weekend de teste poate însuma până la 100 de km parcurși cu respectiva bicicletă. Astfel, ai garanția că îți oferim date precise și relevante despre bicicleta pe care urmează s-o achiziționezi.

Suprafețele de rulare

Pentru că ai citit în testele noastre despre suprafețe de rulare precum macadam, pământ și altele, ai mai jos la dispoziție o galerie foto care exprimă exact terenul pe care se rulează. Util pentru traseele de bicicletă cât și pentru testarea anvelopelor.

Rating-uri

Fiecare produs are inclusă în articol o casetă de rating. Rating-ul final este general și nu reprezintă totalul rating-urilor acordate fiecărei categorii de test în parte. Fiecare rating este raportat la biciclete din aceeași clasă. Iată ce exprimă casetele pentru bicicletele și componentele testate:

1/5 stele : Un produs nerecomandat, cu defecte sau cu o calitate foarte slaba a fabricatiei.
1.5/5 stele : Un produs mediocru, nu ofera performantele asteptate.
2/5 stele : Un produs modest, ce poate fi exploatat in mod uzual, dar performantele nu impresioneaza.
2.5/5 stele : Un produs decent, insa cu performante ce ar putea fi imbunatatite.
3/5 stele : Un produs bun, ce combina calitatile satisfacatoare cu performantele decente.
3.5/5 stele : Un produs peste medie, ofera performante bune.
4/5 stele : Un produs foarte bun, durabil cu o calitate superioara.
4.5/5 stele : Un produs excelent, cu performante foarte bune, apropiat de varful tehnologic.
5/5 stele : Un produs exceptional, care indeplineste toate cerintele unui utilizator, fara dezavantaje.

 

Vezi Comentariu (1)

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.

ten − 7 =